‘Transport en logistiek concurreert elkaar kapot’

711

De Nederlandse transport en logistiek is bezig elkaar kapot te concurreren. Directeur Diederik Antvelink van logistiek dienstverlener Van Uden vraagt zich af of dit een slimme strategie is. ‘Zo maken we ons alleen maar meer tot makkelijke prooi voor buitenlandse ondernemingen.’

Volgens de directie van Van Uden moet de binnenlandse transport- en logistiekbranche zich voorbereiden op de komst van internationale concerns die zoeken naar uitbreiding op de Nederlandse markt. ‘De Nederlandse transportmarkt is door de crisis behoorlijk verschraald. De tarieven staan al jaren onder druk en veel kleine en middelgrote bedrijven hebben het veld moeten ruimen. Dit leverde kansen op voor de overgebleven lokale spelers, die via Van Uden: ‘Transport- en logistiek concurreert elkaar kapot’overname en samenvoeging konden groeien, maar hierdoor ook flink hebben moeten investeren en weinig reserves hebben. En dat terwijl we eigenlijk zo sterk mogelijk moeten staan om ons in de komende internationale slag goed te manifesteren.’

Prooi
Dat die slag er komt, staat volgens Antvelink vast. ‘De hele transport- en logistiekbranche is verzwakt. Ook onze concurrenten hebben last van de voortdurende tarievendruk en hebben te kampen met groeistuipen. We zullen er dus allemaal voor moeten waken om geen prooi te worden voor internationale spelers die zich hier goedkoop willen vestigen. Om een overnamehausse vanuit het buitenland te voorkomen, is het beter om creatief na te denken en te zoeken naar constructies waarmee we zelf internationaal de markt op kunnen. Te denken valt aan een internationale samenwerking, fusie of joint venture met andere concerns. In ons eentje kunnen we de internationale stap nog niet maken, maar in zo’n verband moet het zeker lukken.’

Schaalvergroting
Als overlevingsstrategie zijn schaalvergroting en samenwerking in de transport en logistiek volgens Antvelink onontbeerlijk. ‘Het biedt de mogelijkheid vervoerstromen samen te voegen en zo veel efficiënter, duurzamer en zuiniger te werken. Lokaal worden de mogelijkheden voor uitbreiding echter steeds beperkter. Nationaal zijn er op den duur enkele grote partijen over en is er weinig ruimte voor verdere groei. Vandaar dat bedrijven steeds meer over de grens gaan kijken en grote internationale concerns hun gezicht hier laten zien. Voorbeeld is de containervaart op de Rijn, die inmiddels grotendeels door Contargo/Rhenus wordt beheerst.’

Vleugels uitslaan
Mededirecteur Roderick de la Houssaye denkt ook aan uitbreiding over de grenzen. ‘Van Uden is 165 jaar geleden opgericht en door de eeuwen heen gegroeid tot een logistiek speler van formaat voornamelijk in Nederland. Het is prachtig als we internationaal onze vleugels verder uit kunnen slaan, maar de tijd is hier nog niet rijp voor. Door de recente bedrijfsuitbreiding hebben we flink in de buidel moeten tasten. Onze operationele winst bedroeg in 2013 iets meer dan vijf miljoen euro. Dat is onvoldoende om verdere groei te financieren. We zullen eerst onze positie moeten consolideren en meer rendement moeten maken, zodat we straks zo stevig mogelijk staan als de internationale slag begint.’ (Bron: Van Uden)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter