Van den Bosch verplaatst activiteiten naar het buitenland

518

Van den Bosch Transporten verplaatst een deel van haar omzet van Nederland terug naar het buitenland en overweegt ook het hoofdkantoor in het Brabantse Erp te verplaatsen. Het bedrijf verwacht vanuit andere landen in Europa beter te kunnen concurreren op de internationale transportmarkt.

Directe aanleiding is de al jaren durende discussie over de betaling van chauffeurs van buitenlandse vervoerders die internationale transporten verrichten in opdracht van een Nederlands vervoersbedrijf. Het ontbreken van eenduidigheid in de sector en de weinig FNV dagvaardt Van den Bosch Transporten om sociale dumpingcoöperatieve opstelling van Nederlandse vakbonden maakt verhuizing naar het buitenland een zeer reële optie, zo meent Van den Bosch.

Claim
‘Met name de FNV heeft zich de afgelopen tijd onwrikbaar opgesteld’, schrijft Van den Bosch. ‘De laatste actie van de bond is een financiële claim, die namens tien voormalige werknemers van de Hongaarse vestiging Silo Tank Kft is neergelegd. Deze Hongaarse chauffeurs stellen in Nederlandse dienst te zijn geweest en eisen daarom alsnog Nederlands loon. Ook Van den Bosch Transporten wordt nu door de FNV in deze zaak betrokken, terwijl de klagers in Hongaarse dienst waren.’

Volgens Van den Bosch ontvangt een gemiddelde Hongaarse chauffeur 1.600 euro netto voor drie weken werken. ‘De door de vakbond genoemde uurlonen van 2 of 3 euro zijn onjuist en gebaseerd op een onvolledig beeld van de opbouw van een Hongaars loon. Dat is ook aan de FNV meermalen uitgelegd, maar de bond volhardt in het verspreiden van onjuiste informatie. Van den Bosch wil niet langer het mikpunt zijn van dergelijke acties en heeft daarom besloten Silo Tank Kft niet langer in te zetten als charter voor Van den Bosch Transporten uit Erp.’

Eenduidigheid
De échte discussie moet volgens het transportbedrijf gaan over Europese regels en het verkrijgen van eenduidigheid en duidelijkheid over de betaling van chauffeurs die de grenzen binnen Europa overschrijden. ‘Voor transportland Nederland zal het uitblijven van duidelijkheid op termijn negatieve consequenties hebben. Wij voelen ons gedwongen het door haar jaren geleden ingezette beleid van centralisatie van haar buitenlandse vestigingen naar het hoofdkantoor in Erp nu deels terug te draaien. Nu de beloningsproblematiek door de politiek nog steeds wordt genegeerd, is de Nederlandse transportsector niet klaar voor Europa.’
Van den Bosch geeft aan hiervoor meerdere malen aandacht te hebben gevraagd bij zowel de FNV als brancheorganisatie TLN. ‘Wanneer FNV en TLN niet hun verantwoordelijkheid nemen en met bruikbare en eenduidige maatregelen komen, zal Van den Bosch genoodzaakt zijn om verdere stappen te nemen, inclusief het verplaatsen van alle activiteiten naar het buitenland.’ (Bron: Van den Bosch)

Volg TotaalTrans op Twitter