Vakbond eist bij invoering LZV meer aandacht voor chauffeur

297

ANTWERPEN – De Belgische Transportbond BTB wil met het toestaan van de eerste lange en zware voertuigen (LZV’s) op de Belgische wegen eerst meer aandacht voor de chauffeurs.

België verdubbelt boete voor ontbreken van vervoersvergunningDe trajecten waarop mag worden gereden, werden toegekend in het kader van een proefproject. Transporteurs mochten zelf een traject voorstellen, maar moesten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo waren bepaalde wegen uitgesloten en mocht er geen verschuiving optreden van het water naar de weg.

Doorn in het oog

Volgens de Belgische vakbond is in het proefproject echter maar minimale aandacht voor de chauffeur. En dat blijft BTB een doorn in het oog. ‘Eén van de criteria in het project is dat de chauffeur een opleiding van één dag volgt over het rijden met een lang en zwaar voertuig. Federaal secretaris Frank Moreels vindt het duidelijk dat de chauffeur een hele zware verantwoordelijkheid draagt. ‘Daarom zou opleiding verplicht moeten blijven, en daar is nu nog geen duidelijkheid over.’

Beloning

BTB blijft er op hameren dat naast opleiding ook de beloning van de chauffeurs van LZV’s een crucia al punt is. ‘Tot op heden willen de werkgeversfederaties nog steeds niet onderhandelen over het statuut van de chauffeur. BTB stelde meer dan twee jaar geleden al voor een CAO af te sluiten. Werkgeversfederaties FEBETRA, TLV en UPTR bleven hardnekkig de andere kant opkijken. Maar BTB zal blijven ijveren voor een duidelijk statuut voor LZV-chauffeurs.’

BTB herhaalt zijn aandachtspunten:
• 14 uur vorming ( 2 dagen) ten laste van de werkgever
• met attest dat 5 jaar geldig blijft
• 10 euro bruto loontoeslag per dag.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief