Uitvinder ontwikkelt sensor voor dode hoek vrachtwagens

491

De tachtigjarige uitvinder Tiny van de Wetering heeft een sensor bedacht zodat chauffeurs veel minder vaak te maken krijgen met een dode hoek. Chauffeurs die een truck met oplegger besturen kunnen zo veiliger achteruitrijden en bochten maken.

Bij de ontwikkeling deed van de Wetering zijn voordeel met expertise van elektrotechnische specialisten die werden aangedragen door Syntens Innovatiecentrum. Nu staat hij voor een commerciële doorbraak.

Dodelijke ongevallen
Wim Ravesloot is bij Syntens innovatieadviseur gespecialiseerd in technologie. ‘Het is gevaarlijk om achteruit te rijden en bochten te maken met een truck waar een oplegger aan is gekoppeld. De truck maakt bij het manoeuvreren Tachtigjarige ontwikkelt sensor voor dode hoek vrachtwagenseen draai, een knik, ten opzichte van de oplegger, waarna de chauffeur normaal gesproken een deel van zijn zicht kwijt is. Dat leidt soms tot dodelijke ongevallen van bijvoorbeeld fietsers. Een paar jaar geleden benaderde Tiny Syntens. Als oud-elektrotechnicus zei hij een oplossing te weten.’

Magnetisch veld
‘De oplegger en truck zijn aan elkaar gekoppeld’, legt Van de Wetering uit. ‘Dat gebeurt enerzijds met de kingpin onder de oplegger en anderzijds met de koppelmechaniek op de truck: de zogeheten koppelschotel. Dat is het scharnierpunt van de combinatie. Mijn idee is om een magneetje te plaatsen in dat scharnierpunt. Het magneetje veroorzaakt een magnetisch veld. Dat veld varieert al naar gelang de stand van de oplegger ten opzichte van de truck. De sensor pikt dat veld op een geeft deze informatie door aan de CANbus, het centrale, ingenieuze computersysteem dat aanwezig is in alle trucks. Op die manier kan de CANbus bijvoorbeeld de stand van de buitenspiegels automatisch aanpassen wanneer de chauffeur bij een bepaalde hoekverdraaiing een dode hoek krijgt. Of het camerasysteem houdt er rekening mee.’

Korte draaicirkel
Volgens Van de Wetering kan die ene een groot aantal besturingen op of aan de gehele truck/opleggercombinatie automatisch laten functioneren. ‘Zowel gelijktijdig als separaat. Het gaat om de aansturingen die te maken hebben met de hoekverdraaiing van de truck/oplegger. Een voorbeeld is dat de chauffeur links of rechts vanaf de oplegger automatisch het juiste camerabeeld krijgt vanaf de oplegger naar rato van de hoekverdraaiing van de combinatie. Een ander voorbeeld is het volledig automatisch aansturen van de meestuurassen of meestuurconstructies onder de opleggers. Zo krijg je een korte draaicirkel, wat de veiligheid vergroot. Wist je verder dat regelmatig opleggers losraken van trucks? Dankzij de sensor is er nu een goede controle op de vergrendeling van de kingpin van de oplegger in de koppelschotel van de truck.’

Octrooien
Syntens was Van de Wetering op een aantal terreinen van dienst. De organisatie kende de weg richting ontbrekende elektrotechnische kennis voor de sensor én de knowhow voor de integratie ervan in de CANbus. Die weg kon mede worden bewandeld dankzij een adviseur die was gespecialiseerd in mobiele elektronische systemen en apparatuur voor de automotive. Syntens betrok hem erbij via Shell LiveWIRE, een aanmoedigingsprogramma voor innovatie. Bovendien leidden de nauwe contacten met NL Octrooicentrum tot twee octrooien. De adviseur vanuit Shell LiveWIRE maakte vervolgens belangrijke truckfabrikanten warm voor de sensor. (Bron: Syntens)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter