Nieuwe vaarwegprojecten worden in de bezuinigingsronde van Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu niet wegbezuinigd. Wel wordt een aantal projecten later opgeleverd dan gepland.
– De tweede fase van de verruiming van de Twentekanalen en het vergroten van de capaciteit van sluis Eefde stond gepland voor 2014-2017, dit wordt nu 2018-2020
– De toekomstvisie Waal, dit zijn de overnachtingshavens Lobith, Weurt en Haaften, wordt verplaatst van 2015-2017 naar 2019-2021
– De aanleg van de vierde sluiskolk van de Volkeraksluizen vanwege capaciteitsprobleem zodat niet meer wordt voldaan aan de wachttijdnorm bij de sluis gaat van 2017-2021 naar 2024-2026
– De aanleg van de derde sluiskolk van de Kreekraksluizen vanwege capaciteitsprobleem zodat niet meer wordt voldaan aan de wachttijdnorm bij de sluis gaat van 2021-2024 naar 2026-2028
– De capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJ gaat van 2014-2016 naar 2018-2020
– Bovenloop IJssel (IJsselkop – Zutphen). De verruiming bochten in verband met bevaarbaarheidsprobleem klasse Va en enige dieptebeperkingen met name bij laag water wordt verschoven van 2021-2023 naar 2026-2028.