Uitbuiting A2 duurt voort

550

Portugese werknemers aan de A2 krijgen deze maand opnieuw een veel te laag loon. Onderaannemer Rimec houdt daarnaast opnieuw bijna 1.000 euro per persoon in aan huisvestings- en logistieke kosten. Dit blijkt uit gesprekken van FNV Bouw met werknemers en uit inzage in loonstroken.

De arbeidstijdenwet wordt nog steeds structureel overtreden, maar dit is niet meer terug te vinden op de loonstrook. Werknemers, die vaak rond 60 uur per week werken, krijgen nu een ‘prestatie-toeslag’, die in geen verhouding staat tot de uren die ze maken.

Geen cent gezien
‘A2 tunnel Maastricht niet te bouwen zonder buitenlanders’De zeventig Portugezen die al maandenlang door Rimec worden uitgebuit bij de aanleg van de A2-tunnel bij Maastricht, gaan naar huis met de Kerst. Maar ze hebben dan volgens de vakbond nog geen cent gezien van de bedragen die al die maanden onterecht zijn ingehouden.

Aansprakelijk
Een zogenoemde expertcommissie onderzocht de misstanden. Tijdens de presentatie van het rapport beloofde Avenue2, het consortium van hoofdaannemers BallastNedam en Strukton, de onterecht ingehouden kosten alsnog te betalen. Vooralsnog is dat niet het geval. Rimec en Avenue2 laten doelbewust de wanpraktijken bestaan. Avenue2 zegt op zijn website dit te doen ‘om te voorkomen dat werknemers aansprakelijk worden gesteld voor het plegen van contractbreuk’. Het consortium geeft aan te handelen ‘in het belang van de Portugese werknemers’.

Verbazing
‘Het is de wereld volledig op z’n kop’, vindt FNV-bestuurder Mieke van Veldhuizen. ‘Avenue2 moet nu woord houden, de wanpraktijken voorgoed stoppen en de toegezegde nabetalingen verrichten. Tot onze verbazing grijpt de overheid ook niet in. Zij zijn opdrachtgever van de A2 tunnel. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat de situatie nog even voortduren.’

Inadequaat optreden
Deze week verzocht Paul Ulenbelt (SP) in de Tweede Kamer om een wettelijke noodmaatregel tegen de uitbuitingspraktijken. Hij kreeg nul op het rekest. Asscher wacht eerst het onderzoek van de Inspectie SZW af. ‘Het inadequate optreden van alle belanghebbenden zorgt ervoor dat de Portugezen in onzekerheid blijven. En zolang dergelijke praktijken kunnen voortbestaan, komt er geen Nederlandse bouwvakker aan het werk. Tegen uitbuiting valt niet op te concurreren.’ (Bron: FNV Bouw)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter