Uitbreiding Europese Unie doet wegtransport meer en meer pijn

293

De uitbreiding van de Europese Unie tien jaar geleden met tien nieuwe lidstaten doet het Belgische wegtransport nog steeds meer en meer pijn. Dat concludeert de Belgische transportorganisatie Febetra na onderzoek.

In 2005 publiceerde Febetra al enkele concrete gegevens over de invloed van de uitbreiding op het Belgische goederenvervoer. Deze waren weinig hoopvol. De Belgische vervoerder verloor meer en meer terrein op de internationale markt en moest zich voornamelijk terugplooien op de nationale transportmarkt. Febetra maakte ook dit jaar een stand van zaken Europa onderzoekt mogelijke prijsafspraken containerrederijenop. De resultaten liegen er niet om: de situatie van de Belgische transportsector is duidelijk verontrustend.

Meer en meer pijn

Uit de enquête bleek dat de meerderheid (83% tegenover 66% in 2005) van de ondervraagde transporteurs de uitbreiding ziet als een bedreiging en sindsdien een sterke concurrentie ervaart.

De afgelopen tien jaar heeft bijna twee derde (73% tegenover 58% in 2005) daadwerkelijk vrachten verloren zien gaan. Het gaat uiteraard meestal over de verliezen aan internationale transporten naar Frankrijk (41%) en Duitsland (31%). Zorgwekkend is echter dat 27% antwoordt dat zij ook nationale transporten zijn kwijtgespeeld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 75% de verdere liberalisering van de cabotage als een bedreiging zien.

Roemenen in opkomst

In 2005 waren de kapers op de kust voornamelijk Poolse en Tsjechische vervoerders. In 2014 is de concurrentie van Poolse vervoerders nog steeds groot aangezien deze met iets meer dan 15% van de afgesnoepte transporten gaan lopen. Maar ze worden overtroefd door de Roemeense transporteurs die sinds hun toetreding tot de Europese Unie in 2007 ook kunnen genieten van de liberalisering van de transportmarkt.

Naar korte afstand

Meer dan de helft van de Belgische vervoerder reageert op de concurrentie uit het Oostblok door zich terug te trekken op de korte afstanden. Uit de enquête blijkt echter ook dat 7% er gewoon de brui aan geeft en zijn transportactiviteiten stopt. Naast het hoog aantal faillissementen en de consolidaties in de sector, is dat één van de redenen die verklaren waarom het aantal Belgische transportondernemingen sinds 2003 met 10% gedaald is en het aantal arbeiders de laatste jaren met ongeveer 5.000. Slechts 12% van de ondervraagde transporteurs opende een filiaal in een andere lidstaat.

Loonlasten verlagen

Uit de resultaten van deze enquête kan Febetra slechts één conclusie trekken: de regering die aan zet is, moet van de verlaging van de loonlast een topprioriteit moeten maken. (Bron: Febetra)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief