Trucks betalen in België tot twintig eurocent per kilometer

393

BRUSSEL – De Vlaamse regering heeft de tarieven voor de kilometerheffing bekendgemaakt. Vrachtwagens moeten de heffing vanaf april volgend jaar gaan betalen en moet 310 miljoen euro opleveren.

België verdubbelt boete voor ontbreken van vervoersvergunningHet tarief voor de kilometerheffing is afhankelijk van het gewicht, de weg waarop men rijdt en de emissieklasse. Een Euro-0 vrachtwagen zwaarder dan 32 ton gaat twintig eurocent per kilometer betalen, een Euro-6 vrachtwagen uit de lichtste klasse (3,5 – 12 ton) betaalt het laagste tarief van 7,4 eurocent per kilometer.

Minder uitgebreid

De drie beroepsorganisaties in het transport TLV, FEBETRA en UPTR vinden het positief  dat het wegennet dat waar de heffing voor gaat gelden minder uitgebreid is dan het eurovignet netwerk en dat er qua tarieven nog een kleine inspanning werd geleverd. ‘Ook de beslissing om de landbouwvoertuigen die niet exclusief worden ingezet voor landbouwactiviteiten kilometerheffing te laten betalen, is voor de transportsector van essentieel belang. Voor de sector is het wel van cruciaal belang dat er voldoende gerichte controles zijn om elk misbruik aan banden te leggen.

Verkeersbelasting

UPTR, TLV en FEBETRA waarderen de verlaging van de verkeersbelasting tot het minimum en de afschaffing van deze verkeersbelasting voor de laagste gewichtscategorie (3,5 t – 12 t), maar onderstrepen dat dit de meerkosten van de kilometerheffing niet compenseert. ‘Toch blijven wij benadrukken dat de tarieven van deze kilometerheffing een zeer zware impact hebben op onze transportbedrijven en bij uitbreiding op de hele economie. Wij hebben bij elk overleg gepleit voor een aantal flankerende maatregelen die de pil moesten verzachten. We kunnen alleen maar vaststellen dat de voorgestelde engagementen vanuit de Vlaamse overheid allesbehalve concreet zijn.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief