Truckers alleen met vingerscan APM Terminals Rotterdam op

682

Vanwege de toenemende eisen vanuit de ISPS (International Ship and Port Security) wetgeving en AEO (Authorized Economic Operator) worden de beveiligingssystemen van APM Terminals Rotterdam aangescherpt. Dit betekent dat het gehele toegangscontrole systeem voor de beveiliging van de terminal vernieuwd wordt en dat vrachtwagenchauffeurs alleen nog met een vingerscan het terrein op kunnen.

Door de vernieuwing heeft de terminal volledig zicht op iedereen die zich op de terminal bevindt, wat uiteindelijk het doel is van de ISPS, AEO en ook bijvoorbeeld bij een evacuatie letterlijk van levensbelang kan zijn.

Koppeling cargocard

Om te voorkomen dat cargocards worden uitgewisseld, wordt deze toegangspas gekoppeld aan de eigenaar van de pas door middel van een biometrisch kenmerk (vingerscan). ‘Dit Truckers alleen nog met vingerscan APM Terminals Rotterdam opbiometrisch kenmerk wordt per individu door middel van 1-weg encryptie beveiligd en opgeslagen in een centraal beveiligde database bij APM Terminals Rotterdam. Overige persoonsgegevens worden niet opgeslagen door APM Terminals Rotterdam. Door het biometrisch kenmerk te koppelen aan de unieke cargocard code, zijn we er van verzekerd dat iemand de eigenaar is van deze cargocard en ook recht heeft op toegang tot de terminal. Uiteraard volgt na de toegangscontrole nog de procedure van de TAR code.’

Enroll

Vanaf week 32 worden de biometrische gegevens van vrachtwagenchauffeurs in de systemen ingevoerd (dit heet enroll). Voor de enroll worden de vrachtwagenchauffeurs omgeleid naar de pre-gate area, waar de vingerscan wordt gemaakt. Dit zal eenmalig ongeveer vijftien minuten duren. Als de scan is gemaakt, ontvangt men hiervoor een bewijs, zodat bij de volgende aankomst op de terminal een snelle scheiding kan worden gemaakt nabij de loge: direct door naar de gate of naar de pre-gate voor de enroll.

Werkwijze

Zodra het nieuwe systeem in werking is, moet iedere vrachtwagenchauffeur bij binnenkomst en vertrek zijn cargo-card aanbieden en de vinger op een vingerscanner leggen. Het systeem vergelijkt vervolgens of de persoon en de vingerscan overeenkomen met de gegevens op de cargo-card. Nadat is vastgesteld dat dit overeenkomt, mag de vrachtwagenchauffeur verder naar het huidige proces van de controle van de container of de terminal verlaten.

Security

Om de beveiliging permanent te kunnen waarborgen, kunnen werkwijzen van security mogelijkerwijs kortstondig wijzigen. Mogelijk kan er enig ongemak ontstaan, wat uiteraard tot een minimum beperkt wordt. Ook zijn er, indien noodzakelijk, meerdere zichtbare beveiligers aanwezig en wordt de toegangscontrole anders uitgevoerd. Eventuele verkeersomleidingen worden geregeld door verkeersregelaars. (Bron: APMT)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief