Transportsector wil vrachtauto’s van 44 ton door heel Europa

366

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen dat minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu zich in de Europese Transportraad hard maakt om het toe te staan dat vrachtauto’s van 44 ton door de Europese Unie mogen rijden. Volgens de organisaties wordt het goederenvervoer dan milieuvriendelijker en efficiënter.

De EU-Transportraad bespreekt 5 juni of de EU grensoverschrijdend vervoer van vrachtauto’s van 44 ton toestaat. De Tweede Kamer debatteert vandaag over het wensenlijstje waarmee de minister naar de Transportraad afreist.

Europa onderzoekt mogelijke prijsafspraken containerrederijenEconomie
EVO en TLN zien het toestaan van vrachtauto’s van 44 ton voor het grensoverschrijdende vervoer als een belangrijke stap in het vervolmaken van de interne Europese markt. De Nederlandse economie kan sterk groeien als Europa de interne markt voltooit. Als de Transportraad besluit vrachtauto’s tot 44 ton toe te staan, moeten het Europese Parlement en de Raad hier ook nog mee instemmen.

Gewicht
In de Europese Unie verschilt het maximaal toegestane gewicht van vrachtauto’s per land. Momenteel is het maximumgewicht van voertuigcombinaties in België, Luxemburg, Frankrijk, Italië en Engeland 44 ton en in Nederland zelfs 50 ton. Europese regelgeving houdt het grensoverschrijdend vervoer tot 44 ton tussen deze lidstaten echter tegen. Alleen tussen Nederland, België en Luxemburg mogen dankzij het Benelux-verdrag vrachtauto’s van 44 ton de grens over. Nederlandse voertuigen met een totaalgewicht van 44 ton kunnen echter geen goederen naar bijvoorbeeld Frankrijk of Italië vervoeren. Hierdoor gaat vier ton aan laadvermogen per rit verloren. (Bron: TLN)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief