Transporteurs tanken in groten getale over de grens diesel

622

Transporteurs tanken sinds de accijnsverhoging in groten getale diesel in België en Duitsland. De BOVAG becijferde dat Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland 24 procent minder diesel en 27 procent minder LPG hebben afgezet dan in januari 2013. De afzet van benzine liep met 13 procent terug.

Brancheorganisaties BOVAG en NOVE onderzochten de cijfers van 575 tankstations in het hele land, waarvan 130 op een steenworp van de grens. In heel Nederland werd BOVAG: ‘Transporteurs tanken in groten getale over de grens’vorige maand bijna 90 miljoen liter minder benzine, diesel en LPG getankt dan in januari 2013, terwijl het afgelopen maand beduidend zachter weer was dan destijds. Dat vertaalt zich alleen al voor de eerste maand van het jaar in zo’n 45 miljoen euro minder aan accijnsinkomsten voor de schatkist, plus nog eens ongeveer 20 miljoen euro aan BTW.

Ernstig gedupeerd
Algemeen directeur Koos Burgman van BOVAG, pleit voor het direct terugdraaien van de accijnsverhogingen. ‘Pomphouders in de grensstreek worden enorm gedupeerd door het Haagse beleid, waarvan de schatkist geen euro wijzer wordt. Sterker nog: de staatskas mist nu al tientallen miljoenen. Ook andere detailhandelaren in het grensgebied staan ernstig onder druk, waardoor de werkgelegenheid en de leefbaarheid in die regio’s op het spel staan. Het enige verstandige besluit dat Den Haag nu kan nemen, is om de accijnsverhogingen terug te draaien, eerder gisteren dan vandaag. Al was het maar om de inkomsten voor de schatkist veilig te stellen en niet naar onze buurlanden te laten vloeien. Daar lacht men zich helemaal suf om wat er op het Binnenhof allemaal wordt bedacht, terwijl ondernemers hier zomaar tientallen procenten verlies moeten slikken. Binnen één Europa riekt dat toch naar oneerlijke concurrentie, die nota bene door onze eigen overheid wordt gecreëerd.’

BTW over accijns
Benzine werd op 1 januari 2014 circa 1,5 cent per liter duurder (automatische inflatiecorrectie) in Nederland, diesel ongeveer 5 cent en LPG ruim 9 cent. Ook op 1 januari vorig jaar werden de accijnzen -zoals elk jaar- automatisch gecorrigeerd voor inflatie, terwijl enkele maanden eerder het BTW-tarief al naar 21 procent was gestegen. Ook over de accijns-component in de pompprijs wordt BTW geheven. Het prijsverschil met Duitse en Belgische pompen voor benzine is verder opgelopen, terwijl diesel en LPG in Nederland nu ook duurder zijn dan in de buurlanden. (Bron: BOVAG)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter