Topsectorenbeleid moet zich weer richten op logistieke ketens

362

AMSTERDAM – Tussen het topsectorenbeleid van de overheid en het logistieke MKB in de mainports bestaat een kloof. De overheid gaat uit van ‘netwerkdenken’: het MKB zou moeten samenwerken in ketenoverstijgende netwerken. Maar het MKB focust zich doorgaans slechts op de eigen ‘schakel’ in de keten: zelf overleven staat voorop. De jarenlange recessie heeft dit versterkt. Om het MKB te laten innoveren, moeten overheid en MKB inzetten op de keten. Dit blijkt uit het grootschalige vierjarige RAAK Pro-onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam naar het logistieke MKB in de mainports.

Ernstige zorgen over vertragingen voor de binnenvaart bij ECTHet rapport signaleert dat de mainport de concurrentie kan voorblijven door zich te specialiseren. Haven, luchthaven en ondernemers moeten meer differentiëren. Zo kan Schiphol internationaal koploper voor farma worden, wanneer de luchthaven inzet op een fastlane voor het afhandelen van farmaceutische goederenstromen.

Voorblijven

Tijdens het vierjarige onderzoek zijn veertig leaderfirms onderzocht. Via deze leaderfirms is het logistieke MKB bereikt. Studenten en onderzoekers onderzochten onder andere de farmaketen, de cacaoketen, de bloemenketen en de tweedehandsautoketen. Ook hier blijkt een rol voor de overheid weggelegd, bijvoorbeeld op het gebied van regelgeving en handhaving. Deze handhaving verschilt nogal eens in Europa: zo mogen Nederlandse stuwadoors (lossers van zeevracht) volgens Europese richtlijnen geen zware cacaozakken tillen, maar leeft de Antwerpse haven deze richtlijn niet na. Daardoor is er geen level playing field, en treedt oneerlijke concurrentie op.

Terugschakelen

Enno Osinga, senior vice-president Schiphol Cargo: ‘Dit onderzoek levert concrete suggesties op, waarmee het innovatiebeleid van de overheid en diverse innovatieplatforms direct hun voordeel kunnen doen.’

Dick van Damme, lector Logistiek aan de HvA: ‘Het topsectorenbeleid gaat nu uit van netwerken in de logistiek. Maar voor het MKB zijn die netwerken een brug te ver: MKB-bedrijven zijn gericht op de kortere termijn. Om het MKB mee te nemen in innovatietrajecten zal de overheid terug moeten schakelen van netwerk- naar ketenniveau. Tegelijk ligt er voor het MKB zich de uitdaging om van de eigen ‘schakel’ over te schakelen naar de keten. Op deze manier kan Nederland ook op langere termijn internationaal koploper blijven op logistiek gebied.’ (Bron: HVA)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief