Tolvignet moet toestand Duitse wegen verbeteren

568

Met het heffen van tol op de Duitse snelwegen wil Horst Seedorfer als politiek leider van de Duitse CSU onder meer de staat van de Duitse snelwegen verbeteren. Dat zei Seedorfer dit weekeinde in het Duitse Bild am Sonntag.

Tolvignet moet toestand Duitse wegen verbeterenSeedorfer zegt niet mee te willen werken aan een nieuw kabinet met Angela Merkel als er geen autobahn-tolvigent wordt ingevoerd. Volgens Seedorfer begrijpt geen enkele Duitser er iets van dat in de omringende landen wel tol wordt geheven, maar in Duitsland niet.

Slechte wegen
De Duitse organisatie Pro Mobilität concludeerde onlangs nog dat Duitsland veel te weinig investeert in straten en bruggen. Gerekend naar het bruto nationaalproduct (BNP) investeerde Duitsland in het jaar 2000 ongeveer 0,58% van het BNP in straten en bruggen. Dat was in 2011 nog maar 0,45%.

‘Als exportland en draaischijf voor het Europese goederentransport moet Duitsland een goed wegennet hebben’, schreef Pro Mobilität. ‘Maar in plaats van dat de Duitse regering in de infrastructuur investeert, gebeurt dat sinds 2000 gemiddeld minder dan de andere Europese landen. De Duitse economie groeit en de vraag naar transport stijgt. Maar het Duitse wegennet dreigt de aansluiting met deze groei te verliezen. De kwaliteit van de wegen vermindert. Duitsland lag wat betreft de kwaliteit van de wegen lange tijd op de vierde plaats, dat is nu al de tiende plek.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter