TLN: ‘Verbieden wekelijks rust chauffeur in cabine gaat te ver’

573

Het verbieden van het doorbrengen van iedere normale wekelijkse rust in de cabine, zoals Frankrijk, België en Oostenrijk nu doen, gaat volgens TLN veel te ver. TLN vindt het onwenselijk dat chauffeurs lang, soms maandenlang, onderweg zijn zonder ooit naar hun standplaats terug te keren. Maar tegelijkertijd wil TLN ook de broodnodige flexibiliteit in de sector behouden.

‘Boete van 30.000 euro voor slapen in cabine is onacceptabel’In een position paper, dat TLN de Europese Commissie heeft voorgelegd, pleit TLN voor een uniforme interpretatie in de EU. Als die interpretatie ertoe leidt dat het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in het voertuig in zijn geheel verboden wordt, dan wenst TLN minimaal een adequate overgangsregeling. ‘Immers, 8 jaar lang is het doorbrengen van de normale rust in de cabine nooit een probleem geweest. Het nu opeens verbieden geeft problemen voor ondernemers. Verder vindt TLN dat minimaal 1 normale rustperiode in de cabine doorgebracht moet kunnen worden, zodat tenminste een 3-weekse rit achtereen uitgevoerd kan worden.’

Betere voorzieningen

Tot slot stelt TLN dat het hoognodig is dat er voldoende kwalitatief goede voorzieningen voor chauffeurs onderweg komen. Juist om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren is het essentieel dat in Europa serieus werk wordt gemaakt van betere voorzieningen onderweg. (Bron: TLN)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief