TLN kritisch over plannen voor tolheffing tunnels Antwerpen

599

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat er in Antwerpen een tolvrije tunnel blijft. TLN is wel positief over het besluit tot aanleg van de Oosterweelverbinding die verkeersproblemen rondom Antwerpen moet aanpakken.

De drukte op de Antwerpse ring is voor veel Nederlandse en buitenlandse vervoerders al jaren lang een doorn in het oog. Voor zowel de bereikbaarheid van het achterland als de haven is het belangrijk dat de Ring van Antwerpen sluitend wordt gemaakt. Hiermee ontstaan een robuust wegennet dat tevens een betere Vlaming wil Oosterweelverbinding, geen doekje voor het bloedenontsluiting biedt in geval van calamiteiten.

Tol
Dat de nieuwe Oosterweelverbinding een toltunnel wordt is voor TLN alleen acceptabel als er een tolvrij alternatief is. ‘Voor personenverkeer is dat er in de vorm van de Kennedytunnel. Voor vrachtverkeer wordt die tunnel echter een toltunnel. Dat is dubieus want voor een groot deel van het vrachtverkeer (waarvoor de Liefkenshoek te ver omrijden is) is er geen tolvrij alternatief. Men wordt dan gedwongen tol te betalen. Ander probleem voor TLN is dat de tol in de Kennedytunnel moet worden betaald op een al sinds 1969 bestaande tunnel. ‘Nederlandse (en andere buitenlandse) vrachtauto’s betalen sinds 1996 via het Eurovignet voor het gebruik van de Belgische snelwegen. En de tol in de Kennedytunnel geldt maar voor één gebruikerscategorie, namelijk de vrachtauto.’

Liefkenshoek
TLN kan zich vinden in het plan van de Vlaamse ondernemersorganisaties om het doorgaande vrachtverkeer komende jaren via de Liefkenshoek tunnel te routeren. ‘Ook in Nederland kennen we situaties waar doorgaand verkeer van lokaal verkeer wordt gescheiden (o.a bij Rotterdam, Den Bosch en Eindhoven). Voorwaarde is wel dat die tunnel tolvrij wordt voor al het vrachtverkeer en daarmee kostenverhoging wordt voorkomen.’

Boetes
TLN heeft wel grote bedenkingen bij het verplichtende karakter van de routering via de Liefkenshoektunnel. ‘Verplichting betekent boetes als je je er niet aan houdt. Dan moet de juridische basis wel kloppen. Ten eerste moet dan heel duidelijk worden gemaakt wat precies bestemmingsverkeer is en wat doorgaand verkeer. En kan je wel een onderscheid maken tussen internationaal verkeer en ander doorgaand verkeer, zoals ‘interportuair’ verkeer? Dit moet duidelijk worden gemaakt via de borden langs de snelweg zodat er geen misverstanden ontstaan.’ (Bron: TLN)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter