TLN en EVO vinden milieuzone Arnhem 
‘buiten proporties’

973

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn zwaar teleurgesteld over het besluit van de gemeente Arnhem om een milieuzone voor het vrachtverkeer in te voeren. De grote omvang van de milieuzone, bestaande uit de binnenstad én de centrumring, kost het bedrijfsleven de komende vijf jaar maar liefst 16 miljoen euro.

Volgens de organisatie is in Arnhem een zeer beperkt aantal luchtkwaliteitsknelpunten in de directe omgeving van de Eusebiusbuitensingel. ‘Eerder bleek uit tellingen, die op verzoek TLN en EVO vinden milieuzone Arnhem
‘buiten proporties’van TLN en EVO werden uitgevoerd, dat de hoeveelheid vrachtverkeer dat over de Eusebiusbuitensingel rijdt, door de gemeente sterk werd overschat. En ook bij de laatste berekeningen hebben TLN en EVO grote twijfels. Dat maakt de onderbouwing van de milieuzone en het verwachte effect discutabel.’

Knelpunten
Bovendien blijkt uit modelberekeningen dat in 2020, ook zonder milieuzone, de concentratie stikstofdioxide daalt tot ver onder de wettelijke norm van 40 microgram. Het bedrijfsleven wordt dus met grote extra kosten opgezadeld terwijl de luchtkwaliteit vanzelf verbetert. De invoering van de nieuwe milieuzone leidt er juist toe dat vrachtverkeer moet omrijden, met als gevolg meer CO2-uitstoot en een verslechtering van de verkeersveiligheid.

Overtreding
Het inrijden van de milieuzone door niet-toegestane vrachtwagens is een verkeersovertreding. De handhaving hierop wordt uitgevoerd door bijzondere opsporings ambtenaren. Zij kunnen door het invoeren van een kenteken op hun mobiele handheld controleren of een vrachtwagen al dan niet in overtreding is. De handheld is namelijk gekoppeld aan een systeem van de Rijksdient voor Wegverkeer (RDW) waarin gegevens over het type motor per vrachtwagen zijn opgeslagen. Bestuurders van vuile vrachtauto’s die toch de milieuzone inrijden kunnen een boete verwachten van 230 euro.

Oplossingen
TLN en EVO zien maatregelen om de stedelijke bevoorrading te verduurzamen als een betere oplossing voor de luchtkwaliteitsproblemen, die bovendien veel beter aansluit bij de moeilijke situatie waarin veel bedrijven momenteel verkeren. (Bron: TLN)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter