Tineke Netelenbos (KVNR) vindt accijns op walstroom een ‘gotspe’

970

‘Nederland is zo’n bureaucratisch land aan het worden’. Tineke Netelenbos had als voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Reders (KVNR) geen goed woord over voor het beleid van de Nederlandse overheid als het om de zeevaart en duurzaamheid gaat. Het invoeren van accijns op walstroom kwalificeerde ze als een gotspe.

‘Of het nu gaat om piraterij of om belastingmaatregelen, Nederland moet het altijd weer anders doen dan andere landen’ zei Netelenbos woensdag op de beurs Ecologistiek in Rotterdam. En dan gaan rederijen uitvlaggen naar een ander Europees land, want daar hebben ze daar geen last van. En lukt het binnen Europa niet, dan Tineke Netelenbos (KVNR) vindt accijns op walstroom een 'gotspe'gaan ze wel buiten Europa kijken. Daarom adviseer ik als als je iets doet in de zeevaart, doe het dan wereldwijd. Bijvoorbeeld met de CO2-monitoring.’

Gotspe
Volgens Netelenbos staat duurzaamheid tegenwoordig hoog in het vaandel bij de rederijen. ‘Bij mijn aantreden vijf jaar gelden waren duurzaamheid en milieu nog helemaal geen thema’s. Nu staat het hoog op de agenda. Maar dan moet de Nederlandse overheid wel een beetje meewerken. Als een rederij van veerschepen dan voor vele miljoenen walstroom gaat aanleggen, dan moet je niet ineens als overheid gaan zeggen dat je accijns gaat heffen. Dat kost de rederij dan 80.000 euro per jaar. Dat is echt een gotspe. Dan moet je als overheid toch echt een beetje beter opletten.

Zwaveluitstoot
Ook in de discussie over het verlagen van de uitstoot van zwavel in de zeevaart, laat de overheid volgens Netelenbos wel wat steken vallen. ‘De zeevaart mag straks nog maar 0,1% zwavel uitstoten. Vooral voor de shortsea is dat een moeilijk vraagstuk. Dat vraagt om grote investeringen. En rederijen krijgen deze investeringen voor retrofit, scrubbers of LNG vandaag de dag niet meer rond. Het is vaak binnen drie jaar terug te verdienen, maar de banken willen geen geld geven. We hebben het als KVNR geprobeerd om er samen met de banken, de reders en de fabrikanten uit te komen, maar dat is niet gelukt. En de overheid laat het vervolgens helemaal aan de sector over. Die wil niets doen, terwijl andere landen dat wel doen en het ook mag van Europa. Nederland wil zelfs geen garanties geven, terwijl toch in het verleden is aangetoond dat dit meestal niets kost. Het blijft kortom een moeilijk vraagstuk.’

NOx en ballastwater
Op het gebied van de vermindering van NOx in de zeevaart en ballastwatertreatment zijn volgens Netelenbos wel veel innovaties, maar zijn nog geen goed werkende of goedgekeurde technieken beschikbaar.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter