Team Chit-Chat van TU Delft bouwt snelste modelzeilboot

424
Een relatief groot zeiloppervlak bestaande uit drie deelbare vleugelzeilen, zorgde in het team 'Chit-Chat' voor een hoge snelheid op ruimewindse koersen. (Foto MARIN)

WAGENINGEN Team 7 ‘Chit-Chat’ van Technische Universiteit Delft, heeft de snelste modelzeilboot van Nederland ontworpen en gebouwd. Het team won op 19 januari de zeilrace van 13 studententeams van Technische Universiteit Delft (TU Delft) en Rotterdam Mainport Institute (RMI). De wedstrijd is onderdeel van de minor ‘Zeiljachten’ bij TU Delft en RMI.

De race vond plaats in het Ondiepwaterbassin van onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. Daar werden de zeiljachten beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie, waarbij er twee banen afgelegd moesten worden. De deelnemers moesten laten zien dat hun ontwerpen niet alleen snel voeren in een rechte lijn, maar ook snel boeien wist te ronden.

Goed wendbaar
Het winnende team, bestaande uit Emile Kaihatu, Rosemijn Wijnen, Max Heilig, Laura Slootweg en Marc Meijnema van de TU Delft, wist met een goed gebalanceerd ontwerp de winst te behalen. Een relatief groot zeiloppervlak bestaande uit drie deelbare vleugelzeilen, zorgde voor een hoge snelheid op ruimewindse koersen. De toepassing van vleugelzeilen op de aero-rig maakte het schip ook goed wendbaar bij aan de wind varen. Deze aspecten gaven de doorslag op twee uitdagende wedstrijdbanen.

De jury waardeerde in het ontwerp van team Swiebertje vooral het stabilisatiegewicht en het juiste manier ervan tijdens de race. (Foto MARIN)

Swiebertje
Het ontwerp van Team 2 ‘Swiebertje’, gemaakt door Evert Bunschoten, Jan de Jong, Koen van den Ende en Willem van Schie van de TU Delft, won de innovatieprijs. Ook dit team maakte slim gebruik van een dubbel aero-rig om een zo groot mogelijk voordewinds zeiloppervlak te realiseren. De jury kon verder het actieve stabilisatiegewicht waarderen. Dit werd in meerdere ontwerpen toegepast, maar bij dit team ook op de juiste manier gebruikt tijdens de race. Dat dit een goede combinatie van ontwerpkeuzes was, werd bewezen door de tweede plaats in de competitie.

Aangepaste regels
Om het kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken, worden elk jaar de regels aangepast. ‘Ditmaal moesten de teams een monohull ontwerpen, met een minimaal gewicht van vier kilo en een minimale breedte van 25 centimeter’, zegt Sanne van Essen, Project Manager bij MARIN. ‘De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld: hoe binnen de grenzen van een vrij zwaar ontwerp een snel en wendbaar bootje te bouwen? Veel studenten kozen voor grote zeilen en verplaatsbare ballastgewichten aan dek of in een kantelkiel.’