Afstand, stress en social media oorzaken ongevallen met trucks

665

VENLO – Het houden van te weinig onderlinge afstand, de stress en de druk die planners en werkgevers opleggen en het gebruiken van telefoon, social media of boordcomputer, zijn volgens de vrachtwagenchauffeurs de belangrijkste redenen van ongelukken met vrachtwagens.

A73 opnieuw dicht na weer een ongeval met vrachtwagensDe Facebookpagina chauffeursnieuws deed onderzoek naar de oorzaken en oplossingen onder de 86.000 leden van 18 verschillende facebookpagina’s voor beroepschauffeurs in Nederland en België. Uit de 1.298 reacties is een top tien lijst samengesteld. Ook is een top tien van oplossingen gemaakt.

Top tien oorzaken
  1. Het houden van te weinig onderlinge afstand
  2. Stress, druk opgelegd door de planners, werkgever
  3. gebruik van telefoon, social media, boordcomputer onder het rijden
  4. inhaalverboden
  5. snelheidsbegrenzer, cruisecontrol
  6. te kort schietende infrastructuur
  7. stress door digipas, rijtijdenbesluit
  8. concentratiegebrek
  9. te weinig respect en begrip voor elkaar
  10. opleidingsniveau nieuwkomers op de weg, zoals ‘Oostblok chauffeurs’
Top tien oplossingen
  1. Strenger controleren en zwaarder bestraffen op het houden van minimaal 50 meter afstand
  2. Chauffeurs voelen zich opgejaagd door de planning om nog even snel te gaan lossen of te gaan laden. De chauffeurs beseffen dat de planners ook onder druk staan van de opdrachtgevers. Flexibilisering van het te strakke rijtijdenbesluit zal bijdragen tot het verminderen van de tijdsdruk op zowel de planners als de chauffeurs.
  3. Geen telefoon en laptop meer gebruiken tijdens het rijden. Daarvoor zal er een bewustwording/voorlichting opgezet moeten worden. Dat kan door werkgevers of werknemersorganisaties, verzekeringsmaatschappijen of organisaties als VVN of ANWB, en uiteraard door de overheid.
  4. Inhaalverboden opheffen. De inhaalverboden zorgen ervoor dat vrachtwagens in een ‘treintje’ komen te rijden. Zorgt vooral bij op- en afritten voor gevaarlijke situaties. Niet alleen met vrachtwagens onderling maar ook met personenauto’s.
  5. Snelheid dient Europees op 1 niveau te worden vastgesteld en de begrenzers dienen allemaal op dezelfde snelheid te worden afgesteld. Geen uitzonderingen meer toestaan.
  6. Waar mogelijk wegen aanpassen naar 3 balans en op- en afritten aanpassen. De vrachtauto’s zijn in de loop der tijden groter/langer geworden, maar de op-en afritten zijn vaak hetzelfde gebleven. Gevolg is dat vrachtauto’s vaak met te lage snelheid de snelweg opkomen, tussen een treintje, Daardoor moeten auto’s weer afremmen en krijg je een ‘harmonica’ gedrag met vaak dramatische gevolgen.
  7. Stress door de digipas/rijtijdenbesluit besluit kun je oplossen door flexibeler met de rijtijden om te gaan. Laat een chauffeur af en toe eens ongestraft een uurtje doorrijden om toch nog op tijd bij de klant te kunnen komen, En laat de chauffeur die tijd ergens anders in de week compenseren.
  8. Concentratie gebrek komt vooral door het inhaalverbod en de snelheidsbegrenzers. Je sukkelt urenlang door op dezelfde snelheid en hebt in feite niets te doen.
  9. Er is te weinig begrip en respect voor de collega’s onder elkaar. Gun elkaar de ruimte om in te halen of in te voegen, gebruik de alarmlichten als er een file opduikt.
  10. Met de komst van de vele ‘Oostblok chauffeurs’ met een lager opleidingsniveau is er een tweedeling in chauffeursland tot stand gekomen. Het is te vaak ‘ik’ en maling aan’jij’. De chauffeurs helpen elkaar onderweg niet meer.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief