Tachograaf bezorgt ondernemers in 2013 veel kopzorgen

517

Het registreren van rij- en rusttijden zorgt voor flink wat verwarring bij ondernemers. EVO kreeg het afgelopen jaar een kleine tweeduizend vragen van haar leden over de tachograaf, het apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert.

EVO gematigd positief over ‘slimme tachograaf’Het onderwerp staat dan ook met stip op nummer 1 in de top-5 van vragen die EVO-leden stelden over het vervoer van hun goederen over de weg, het water, het spoor of door de lucht.

Verplicht
Een veel gestelde vraag is of de tachograaf überhaupt verplicht is; afhankelijk van de bedrijfstak en het gebied waarin het bedrijf actief is, gelden er namelijk vrijstellingen. Als blijkt dat bedrijven de tachograaf moeten gebruiken, vragen ze zich vervolgens af hoe het apparaat werkt.

Over de grens
Op de tweede plaats in de top-5 staan vragen van ondernemers die hun goederen over de grens vervoeren. Zij zien door de verschillen in lokale en Europese regels door de bomen het bos niet meer. Zo variëren de maximaal toegestane lengte en het gewicht van vrachtauto’s per EU-lidstaat. In Nederland bijvoorbeeld mogen vrachtauto’s van vijftig ton de weg op, maar omdat in Duitsland en België lagere gewichtsgrenzen gelden, kunnen die ons land niet uit.

Douane
De top-5 sluit af met vragen aan de EVO-Ledenservice over de douane, bijvoorbeeld over de benodigde documenten bij de uitvoer van goederen in de haven.
De volledige top-5 ondernemersvragen:

  • Gebruik van de tachograaf
  • Goederenvervoer over de grens
  • Vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen
  • Nascholing voor chauffeurs
  • Naleving van douaneregels (Bron: EVO)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter