Suurhoffbrug blijft dicht

597
De Suurhoffbrug overspant het Hartelkanaal en is de laatste brug van de A15 voordat men de Maasvlakte bereikt. (Foto Havenbedrijf Rotterdam/Marius den Ouden)

ROTTERDAM Het beweegbare deel van de Suurhoffbrug wordt vanaf 1 januari 2017 buiten gebruik gesteld en niet meer bediend. De maatregel is het gevolg van de opening van het verbrede Breeddiep begin deze maand. Deze verbinding tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal biedt nu containerschepen een alternatieve route als ze niet onder de Suurhoffbrug kunnen.

De Suurhoffbrug overspant het Hartelkanaal en is de laatste brug van de A15 voordat men de Maasvlakte bereikt. De brug werd geopend in 1972. In 2006 maakten dagelijks circa 18.000 voertuigen van de Suurhoffbrug gebruik. In 2014 was dit gestegen naar 26.700 voertuigen per dag  De Suurhoffbrug ging nog maar sporadisch open. Inmiddels is de passage door het verbrede Breeddiep aanzienlijk drukker geworden.

Minister Suurhoff
Jacobus Gerardus (Ko) Suurhoff (Amsterdam, 23 juli 1905 – aldaar, 14 maart 1967) was een Nederlands socialistisch politicus. Na de oorlog raakte hij betrokken bij de oprichting van de PvdA. Vanaf maart 1961 tot april 1965 was hij partijvoorzitter van de PvdA. Suurhoff was minister van Sociale Zaken 1952 – 1958) en minister Verkeer en Waterstaat (1965 – 1966).[1] Als minister van Sociale Zaken bracht hij in 1956 de Algemene Ouderdomswet (AOW) tot stand. Als minister van Verkeer en Waterstaat voerde hij onder andere de vangrail langs snelwegen. (Bron: Wikipedia)