Studenten fietsen 78,8 km/u op snelweg A31

418

78,8 km/u, dat klokte ligfietser Sebastiaan Bowier vanochtend op de snelweg A31 in de recordfiets Velox3, de hoogste fietssnelheid ooit bereikt op een Nederlandse weg. Studenten van het Human Power Team van de TU Delft en de VU Amsterdam bouwden de aerodynamische recordfiets Velox3.

‘We zijn tevreden, al hadden we wel wat last van een stevige zijwind. Het was in ieder geval een uitstekende voorbereiding voor onze aanval op het wereldrecord’, vertelt teamleider Wouter Lion. In september reizen de studenten naar Nevada, waar het op een hoge woestijnweg in Nevada (VS) nog veel harder moet kunnen.

Pure pedaalkracht
Het Human Power Team is een studententeam bestaande uit techneuten van de TU Delft en bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam. Samen hebben ze een razendsnelle gestroomlijnde Studenten fietsen 78,8 km/u op snelweg A31fiets ontwikkeld, die uiterlijk meer weg heeft van een grote kogel. De bewegingswetenschappers zorgen daarnaast voor een optimale begeleiding en training van de fietsers.

In september gaan de studenten met de fiets naar een woestijnweg op hoogte in Nevada voor een aanval op het wereldrecord, dat op 133 km/u staat. ‘Het gaat om snelheid op puur pedaalkracht, dus niet smokkelen heuvel af of achter een voertuig’, zegt Wouter Lion, naast teamchef ook student Luchtvaart- en ruimtevaartechniek. Bij de twee eerdere edities waren ze er al dichtbij en klokten ze 130 km/u en 128 km/u. ‘De omstandigheden tijdens de races in Battle Mountain zijn bijzonder. Bij zonsondergang valt de wind meestal weg, en dan heb je soms even de ideale meteorologische omstandigheden, en dus zeer lage luchtweerstand. Voor het wereldrecord moet dan alles kloppen: het weer, de fiets en de fietser. Het weer hebben we niet in de hand, maar de rest moeten wij top maken. De race op de A31 helpt ons daarbij enorm.’

Achterwielaandrijving
Velox3 is de derde hightech recordfiets die de studenten ontwikkeld hebben. ‘De fiets wordt steeds beter en sneller. Dit jaar zijn we overgegaan naar achterwielaandrijving om de stabiliteit te verbeteren. Ramen heeft Velox3 niet meer, vanwege de aerodynamica. De fietser ziet de weg via een piepklein dubbel-uitgevoerd camerasysteem’, vertelt Lion.

Meer wegvervoer

twitter