Strenge zwavelnorm stuwt lading van zee naar weg en spoor

628

ROTTERDAM – De nieuwe zwavelvorm van 0,1 procent die vanaf 1 januari geldt op de Noordzee, de Oostzee en het Engels Kanaal kan zorgen voor een verschuiving van het vervoer over zee met coasters naar het spoor en vooral de weg.

CMA CGM schaft 7.000 reefer containers aanRedersvereniging KVNR blijft dan ook aandringen op effectieve maatregelen die reders helpen om zo snel mogelijk de stap te zetten naar alternatieven, zoals scrubbers (ontzwavelingsinstallaties aan boord van het schip) en voor nieuwbouwschepen het varen op LNG.

Helft duurder

‘Hoewel de olieprijzen en daarmee de prijs van de scheepsbrandstof flink zijn gedaald, is de laagzwavelige scheepsbrandstof nog steeds aanzienlijk duurder dan de brandstof met een hoog (1,0%) zwavelgehalte’, zegt KVNR-directeur Martin Dorsman. ‘Het prijsverschil is ongeveer 200 dollar per ton, circa 56%. We vrezen dan ook nog steeds voor een verschuiving van het vervoer over zee naar het spoor en vooral de weg. Meer vrachtwagens betekent een hogere CO2-uitstoot ten opzichte van de zeevaart, meer files, ongevallen en geluidshinder.’ (Bron: KVNR)

Meer nieuws op de zwavelnorm:
ERS Railways denkt te profiteren van strenge zwaveleisen kustvaart
Containervervoer duurder vanwege laagzwavelige brandstof
VVD wil stijging bunkerkosten laagzwavelige brandstof beperken

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief