Strenge winter raakte spoor minder dan voorheen

732

Chloortransport niet volgens de regels door AmersfoortDe afgelopen winter was voor het spoor één van de zwaarste winters de afgelopen tien jaar. De situatie op het spoor bleef door het vorig jaar gestarte winterprogramma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), ProRail en NS, in tegenstelling tot de vorige drie winters, echter grotendeels beheersbaar. Dat staat in een terugblik op het afgelopen winterseizoen die staatssecretaris Mansveld (IenM) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

‘Sneeuw en vorst zorgden lokaal voor diverse verstoringen en daarmee treinuitval of vertraging’, schrijft Mansveld. ‘Door de aangepaste dienstregeling was het minder druk op het spoor en verspreidden de verstoringen zich niet als een olievlek over het land.’

Uit de eerste evaluatie van het vorig jaar opgezette winterprogramma van IenM, ProRail en NS blijkt dat het spoor op winterse dagen nog altijd kwetsbaar is. Door het aanpassen van de dienstregeling (landelijk circa 20% minder treinen) was er echter meer ruimte om de verstoringen op te lossen en het treinverkeer landelijk op peil te houden.
ProRail bekijkt hoe lokale verstoringen in de infrastructuur verder kunnen worden teruggebracht. Ook het herstel van defecte wissels en treinen kan nog sneller.

Meer nieuws over spoorvervoer:
Topsector Logistiek lanceert website synchromodaliteit
Chloortransport niet volgens de regels door Amersfoort
Freightliner neemt ERS Railways van Maersk over
Jan de Rijk wil intermodaal transport verdubbelen
Enkelvoudige vergunning binnen spoornetwerk EU