Staking binnenvaart: Extra druk op Belgische wegen

731

Door de blokkadeacties van de binnenschippers schakelen vele bedrijven over op wegtransport. Dat stelt Voka Antwerpen-Waasland maandag in een persbericht. Voka waarschuwt voor extra drukte op de weg in en rond Antwerpen, ‘bovenop de drukte door werken op de E34’.

De prikacties aan verschillende sluizencomplexen in België gaan zeker door tot woensdag en worden uitgebreid naar Nederland en Noord-Frankrijk. Dat is vernomen bij de schippersvereniging Ons Recht/Notre Droit.

deurgangckdokEen update van de acties in België en Frankrijk:
– Zowel op de Seine-Scheldeverbinding als op de verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen, is een begin van actie merkbaar. In België gaan de prikacties door in Evergem, Merelbeke, Straatsburgdok (Antwerpen), Kain (Doornik) en Luik.
– Tankvaart wordt voorlopig aan elke sluis nog doorgelaten. In Evergem wordt ander goederentransport tegengehouden, in Merelbeke wordt opwaarts verkeer van andere ladingen toegestaan. Aan het Straatsburgdok worden ook selectief andere goederenschepen doorgelaten.
– Geladen schepen kunnen in beide richtingen door de sluis van Evergem. De actievoerders zeggen wel dat het de bedoeling is dat het om de laatste geladen reis gaat, ze vragen de schippers dus om geen nieuwe ladingen aan te nemen.
– De wachthavens zijn bijna vol en ook in West-Vlaanderen zijn de gevolgen van de acties in de rest van het land voelbaar. Daar is onder meer de wachthaven van Sint-Baafs-Vijve vol.
– Woensdag is er een overleg gepland van de Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet met een tijdelijke werkgroep. Daar wordt beslist om verder te gaan met acties of om ze te beëindigen.

Bevoorrading in het gedrang
Door de acties komt de bevoorrading van bedrijven aan het Albertkanaal in het gedrang. Onder meer de elektriciteitscentrale van Langerlo (Genk) en bij Tessenderlo Chemie in Ham zoeken naar alternatieven om de productie niet te laten stilvallen. Ook bij de elektriciteitscentrale van E.ON in Langerlo doen zich bevoorradingsproblemen voor. Andere ondernemingen die hinder ondervinden zijn onder meer de distributiecentra van Nike, Scania, SKF en Power Tools.
Haven Genk lijdt iedere dag 25.000 euro schade. ‘We hebben schepen ingehuurd die we niet kunnen inzetten en moeten iedere dag 100 vrachtauto’s extra de baan opsturen’, aldus David Huybrechts van Haven Genk. ‘Als dit nog even duurt, staat weldra de hele E313 tussen Hasselt en Antwerpen stil door de files.’

Contraproductief
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits gaf maandagavond tijdens haar openingstoespraak in het nieuwe gebouw van Voka Oost-Vlaanderen toe dat de acties contraproductief worden, al benadrukte ze begrip te hebben voor de situatie van de binnenschippers. ‘De acties die op dit ogenblik plaatsvinden, botsen met het doel van de binnenvaart als betrouwbare vervoersmodus’, aldus Crevits.

Bron: EVO