Stakers DB Schenker gaan door

665

De werknemers van DB Schenker, goederenvervoerder over het spoor, hebben woensdagmiddag vrijwel unaniem besloten door te gaan met hun staking voor werk- en inkomenszekerheid. Dit betekent dat in de Rijnmond het werk al voor meer dan 48 uur is neergelegd. In Amsterdam Westhaven is de 24 uurs-staking opgeschaald naar 48 uur en vanaf woensdagmiddag 17.00 uur wordt ook het werk in Sittard/Geleen neergelegd (DSM).

Stakers DB Schenker gaan doorJacqueline Lohle, bestuurder FNV Bondgenoten: ‘Vrijdag liepen de onderhandelingen voor een nieuwe cao vast. Vervolgens liet DB Schenker maandag het ultimatum verlopen en het nieuwe bod dat zij hierna alsnog deden, werd door de werknemers als onvoldoende beschouwd en per officiële brief afgewezen. Met enkel een loonbod, komt DB Schenker er niet. De werknemers willen ook werkzekerheid.’

Spoorvervoer stil
DB Schenker verzorgt een groot deel van het externe transport per trein voor bedrijven in de Rijnmond, Zeeuws Vlaanderen, DSM, Akzo en Tata Steel. Ze leveren vooral grondstoffen aan en voeren in een enkel geval ook afvalstoffen af. Daarnaast rijden er de nodige container- en kolenertstreinen met een locomotief van DB Schenker ervoor.
De staking betekent dat het goederenvervoer over het spoor stil is komen te liggen vanuit de havens naar elders in het land en naar het achterland van Europa.

Recordwinst
In Duitsland heeft DB Schenker een recordwinst geboekt van 2,7 miljard euro. De vakbonden in Duitsland hebben in maart een loonsverhoging van zes procent voor 18 maanden afgesproken en € 500,- eenmalig. Lohle: ‘De managers in Nederland hebben het afgelopen jaar een enorm bedrag aan bonussen mogen verdelen onder elkaar. Geld speelt dus blijkbaar geen rol bij DB Schenker.’

Toch kwam de werkgever de werknemers onvoldoende tegemoet in hun eisen. DB Schenker biedt twee procent loonsverhoging voor een cao met een looptijd van twee jaar, geen behoud van werkgelegenheid, geen verhoging van de onregelmatigheidsvergoeding en een reiskostenvergoeding van € 0,32 voor dienstkilometers.

De leden van FNV Bondgenoten die werken bij DB Schenker willen 2,5 procent loonsverhoging voor de looptijd van één jaar, behoud van werkgelegenheid tot 2020, een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag van tien procent en een reiskostenvergoeding van € 0,36 voor dienstkilometers.