Staatssecretaris Mansveld maakt afspraken over spoor in Limburg

193

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) heeft maandag een convenant getekend voor de decentralisatie van de stoptreinen op het spoor tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard. Daarnaast verrichtte de staatssecretaris de starthandeling voor de elektrificatie van het spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath.

Maandagochtend bracht Mansveld een bezoek aan bedrijventerrein Tradeport Noord in Venlo en de toekomstige plaats van de nieuwe railterminal. Hier maakte ze met gedeputeerde Beurskens en wethouder Stephan Satijn van Venlo afspraken over de aansluiting van het hoofdspoor op de terminal. Daarna stapte ze in de trein en reisde ze over Staatssecretaris Mansveld maakt afspraken over spoor in Limburgde Maaslijn naar Roermond.

Grensoverschrijdend
Rijk en Provincie hechten veel belang aan goede openbaar vervoersverbindingen tussen Nederland en het buitenland. De verbindingen met de regio Aken zijn van groot belang voor een sterkere economie in Zuid Limburg en binnen de regio Parkstad Limburg en tussen de technologische topregio’s Zuid-Oost Nederland en Aken. Het is de bedoeling dat vanaf december 2017 een nieuwe, rechtstreekse sneltrein van Maastricht, via Heerlen en Herzogenrath naar Aken rijdt binnen de nieuwe vervoersconcessie van de Provincie Limburg. Het spoor van Landgraaf naar de grens bij Herzogenrath wordt geëlektrificeerd, waardoor er elektrische treinen kunnen rijden in plaats van dieseltreinen.

Mansveld verrichtte bij station Landgraaf de starthandeling voor deze elektrificatie in samen met de Limburgs gedeputeerde Patrick van der Broeck en Parkstad Limburg-bestuurder Richard de Boer in aanwezigheid van Karl Schultheis van de Duitse vervoersautoriteit Nahverkehr Rheinland en burgemeesters en wethouders van de betrokken Staatssecretaris Mansveld maakt afspraken over spoor in LimburgNederlandse en Duitse gemeenten, onder wie Marcel Philipp van Aken.

Decentralisatie stoptreinen
Limburg was al verantwoordelijk voor de Maaslijn (Roermond-Nijmegen) en Heuvellandlijn (Maastricht-Heerlen-Kerkrade). Daar komen straks de gedecentraliseerde lijnen Roermond-Maastricht Randwyck en Heerlen-Sittard bij. Op dit moment verzorgt de NS nog het treinverkeer op beide lijnen. Na een aanbesteding door de provincie kunnen er straks stoptreinen van een andere vervoerder rijden. NS blijft verantwoordelijk voor het reizigersvervoer met intercity’s. De overgang naar decentralisatie bekrachtigde de staatssecretaris door de ondertekening van een convenant met gedeputeerde Van der Broeck. ‘De gedecentraliseerde lijnen zorgen voor nieuwe levendigheid op het spoor. Een verbetering van het spoornetwerk’, zegt Patrick van der Broeck. (Bron: Provincie Limburg)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief