Spoor kan profiteren van steeds onbetrouwbaardere zeevaart

571

ROTTERDAM – Door slow steaming, consolidatie en toeslagen staat de betrouwbaarheid in de deepsea zo onder druk dat het spoor daar mogelijk van kan profiteren. Dat zei executive vice-president overseas Johan Nanninga van Gefco tijdens het Spoorcafé vorige week donderdag in Rotterdam.

Containerrederij CMA-CGM vervoert acht procent meer teuDaarentegen vindt Nanninga dat er voldoende innovaties voor het spoor te bedenken zijn, zoals dezelfde spoorbreedte, uniforme documentatie en de inzetbaarheid van reefers. ‘Wat mij tevens opvalt is dat het spoor nog altijd moeite heeft om grote fluctuaties in het ladingaanbod op te vangen. Daar liggen zeker nog grote kansen voor het grijpen.’

Kosten primair

Namens Gefco ging Nanninga in op de intercontinentale vervoersstromen tussen China en Europa. Daarbij maakte Nanninga een kostenvergelijk tussen de verschillende modaliteiten deepsea, spoor en luchtvracht. ‘Nog altijd zijn de kosten primair doorslaggevend, maar duurzaamheid wordt steeds belangrijker. De totale integrale logistieke kosten worden bepaald door enerzijds de waarde-dichtheid en anderzijds de transit time van de desbetreffende modaliteit.’
Daarnaast noemde Nanninga ook de wijze waarop de supply chain is ingericht bepalend voor de uiteindelijke modaliteitskeuze. ‘Vervoersstromen en productielocaties veranderen van dag tot dag. Het blijft dus continue zoeken naar de optimale modaliteitenmix.’ (Bron: RailCargo)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief