Spoor in plaats van weg bij aanleg Sluiskiltunnel

515

Er wordt in Terneuzen een nieuwe tunnel voor het wegverkeer aangelegd onder het kanaal van Gent naar Terneuzen. Treinen rijden vanuit Duitsland af en aan met tunnelelementen die nodig zijn voor de aanleg van deze tunnel. Het gebruiken van het spoor om de betonnen tunneldelen te vervoeren heeft veel voordelen.

Spoor in plaats van weg bij aanleg Sluiskiltunnel‘Een totale trein bestaat in dit geval uit 17 wagons en op iedere wagon liggen acht tunnelsegmenten’, meldt ProRail. ‘Deze delen wegen bij elkaar 75 ton. Als je dat met een vrachtwagen zou vervoeren, dan zou je drie vrachtwagens per wagon nodig hebben. Je kunt je dus voorstellen hoeveel vrachtwagens er nodig zijn om tunneldelen aan te leveren, waar nu vier treinen per week volstaan. Wat ook weer veel beter is voor het milieu.’

Voor Sluiskil zocht ProRail naar ruimte in de dienstregeling om deze treinritten mogelijk te maken. ‘Zo hoeven de tunnelelementen niet over de weg te worden vervoerd, maar kunnen ze met de trein naar Terneuzen komen.’

Sluiskiltunnel

De Sluiskiltunnel wordt 1330 meter lang. Het diepste deel ligt ruim 33 meter beneden NAP. Kijk voor meer informatie over aanleg van de Sluiskiltunnel op www.sluiskiltunnel.nl.