Spoor alternatief voor gevoelige goederen naar Verre Oosten

345

Spoorvervoer van gevoelige goederen over lange afstand is een volwaardig alternatief voor lucht en maritiem transport. Dat is de conclusie van het project Transpharma Express van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL).

Het project bewijst dat het technisch en operationeel mogelijk is de temperatuur, locatie en veiligheidsstatus van producten in containers per spoor over lange afstand op te volgen en te garanderen. Voor verladers is dit een duurzaam transportalternatiefvoor het meer risicovol wegtransport, de tragere maritieme verbinding en dure luchtvracht.

De Nieuwe Zijderoute
In oktober 2012 startte het VIL samen met tien partijen het project ‘Transpharma Express’ op met als doel het transport van gevoelige goederen over lange Spoor alternatief voor gevoelige goederen naar Verre Oostenafstand per spoor te realiseren. Het project focust hierbij in het bijzonder op de ‘Nieuwe Zijderoute’, die het volledige Euraziatische continent doorkruist. Aanleiding voor dit project is de transcontinentale goederenverbinding per spoor tussen Antwerpen en Chongqing (China) die de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Antwerpen eind 2011 samen met de Belgische douane en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen concretiseerde.

Onbalans
Er zijn transporten op deze verbinding van Oost naar West, maar trafieken van West naar Oost ontbreken. Vanuit de Vlaamse markt kwam de vraag om temperatuurgevoelig transport zoals geneesmiddelen, chemicaliën of voedingsproducten per spoor naar het verre Oosten te vervoeren. Dit vergroot de mogelijkheid op meer trafiek van West naar Oost om zo een evenwicht in goederenstromen te realiseren.

Testrun
Het VIL maakte een inventarisatie van de technische mogelijkheden, voerde risicoanalyses uit en ging ten slotte over tot een testrun. Samen met Pfizer werd een proefzending naar Kazachstan opgezet met een revolutionair containertype met dieselelektrische unit en een tankcapaciteit van 800 liter die bijtanken op het traject overbodig maakt. Dankzij een ingebouwde track en trace unit kon de zending bovendien te allen tijde worden opgevolgd en de veiligheidsstatus, locatie, evenals toestand van de goederen en het verbruik van de koeleenheid worden gecontroleerd via een webapplicatie.

De uitdaging
Grootste uitdaging is nu de technologische en economische mogelijkheden om te zetten in een onafhankelijk werkend business model. Er is voldoende volume nodig om de lijn rendabel te maken. Uit een door VIL recent georganiseerd verladersplatform blijkt dat de interesse uit verladershoek groot is. Maar ook de nationale spoorwegen langs de route (Wit-Rusland, Rusland, Kazachstan, China) zijn sterk geïnteresseerd en slaan de handen in elkaar. Zo zal er nog dit jaar in nieuwe containers worden geïnvesteerd en een organisatie worden opgericht om de lijn te commercialiseren. (Bron: VIL)

Lees ook:
Goederen in dieselelektrische container naar Kazachstan

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief