SP wil in Oost-Nederland meer binnenvaart, geen treinen

306

De SP ziet niets in extra goederentreinen in Oost-Nederland. Volgens Kamerlid Eric Smaling zijn deze extra treinen niet noodzakelijk en zijn de investeringen weggegooid geld. De SP zet in op betere samenwerking tussen havens en een sneller aansluiten van de Betuweroute. Woensdag heeft Smaling in het debat met staatssecretaris Mansveld alternatieven aandragen.

De SP wil dat er in Oost-Nederland veel meer via water wordt vervoerd en minder via de weg en het spoor. ‘Het is mogelijk om veel meer via het water te vervoeren. Ook moeten Europese havens beter samenwerken in plaats van alleen met elkaar concurreren. Hamburg heeft op dit moment een betere spooraansluiting naar het achterland, een deel van de containers kan via shortsea in Hamburg worden afgehandeld.’

Niet nodig
Het is volgens Smaling volstrekt onverantwoord om nu heel stevig te investeren in een keuze die over 10 tot 20 jaar helemaal niet meer aan de orde is. ‘Over een paar jaar is de Betuweroute aangesloten en daarnaast veranderen de prognoses voor goederenvervoer voortdurend. Ga nog eens goed kijken naar de manier waarop we goederen afhandelen, en zadel Oost-Nederland niet op met iets dat niet nodig is. Door meer goederentreinen dwars door bebouwde kom stort je de inwoners van Arnhem tot Oldenzaal in een permanente burn-out. Niet verwonderlijk dat men in Twente het gevoel krijgt dat Den Haag alleen nog voor belangen van de Randstad opkomt.’ (Bron: SP)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter