De Hoop krijgt opdracht voor tien Platform Supply Vessels

462

Shipyard De Hoop heeft een contract hebben getekend voor het ontwerp en de bouw van tien Platform Supply Vessels (PSV) aan Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). Het eerste schip is begin 2015 klaar, de levering van de overige negen schepen wordt evenredig over bijna anderhalf jaar verdeeld zodat de opdracht eind 2016 is afgerond.

Shipyard De Hoop krijgt opdracht voor tien Platform Supply VesselsDe volledige productie van de tien schepen wordt verdeeld over de twee bouwlocaties van scheepswerf De Hoop, Lobith en Foxhol. De schepen gaan opereren in de offshore olie-en gasvelden van de Verenigde Arabische Emiraten onder de werkmaatschappij ESNAAD, een onderdeel de ADNOC Group.

Hoogste score
De schepen worden 65 meter lang en 15,8 meter breed. De vaartuigen voldoen aan de zware operationele voorschriften en milieueisen voor het werken in de Arabische Golf. Het ontwerp van deze PSVs krijgt dan ook het hoogst mogelijke DNV Environmental Regularity Number (ERN) van een viervoudig ‘99’. Dit vertegenwoordigt de hoogste score in een optimaal gebruik van alle voortstuwers en het effect van een enkelvoudige storing of de slechts-denkbare enkelvoudige storing(en).

Minder weerstand
De dieselelektrische voortstuwing van het schip bestaat uit twee azimuth thrusters in het achterschip en twee boegschroeven voor. De rompvorm onder de waterlijn is geoptimaliseerd om de weerstand te verminderen, waardoor een operationele snelheid van 13 knopen bij het laagst mogelijke vermogen (2500kW) wordt behaald. De vorm boven de waterlijn is ontworpen om een zeer laag luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) te verkrijgen, hierdoor wordt de belasting van het boordnet in DP-modus aanzienlijk verlaagd. Het schip heeft drie generatorsets van 1600kW per stuk, aangedreven door medium speed diesels, om de voortstuwing en de overige verbruikers van stroom te voorzien. Het hoge redundantieniveau garandeert dat het schip volledig operationeel blijft, zelfs met één volledige generator set buiten werking. Dynamic positioning houdt de tijdens laden/lossen bij booreilanden en productieplatforms stationair op locatie. (Bron: De Hoop)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter