Schuttevaer wil voortvarendheid bij besluit aanleg sluiskolk Eefde

655

BLN Koninklijke Schuttevaer, Port of Twente en verladersorganisatie EVO willen dat de gemeenteraad van Lochem volgende week het bestemmingsplan voor de aanleg van de nieuwe sluiskolk bij Eefde vaststelt.

Een positief besluit over dit bestemmingsplan is volgens de organisaties noodzakelijk om de aanleg van de Tweede Sluiskolk bij Eefde niet te vertragen. BLN Koninklijke Schuttevaer, Port of Twente en EVO stellen dat een vertraging van de besluitvorming negatieve gevolgen heeft.

Kwetsbaar
De nieuwe sluiskolk moet de wachttijden bij de sluis verminderen. Door de tekortschietende capaciteit van de sluis zijn wachttijden van enkele uren geen uitzondering. Jaarlijks passeert negentien miljoen ton lading de sluis in Eefde. Dit staat gelijk aan zo’n 1.000 vrachtwagens of achttien goederentreinen per dag. Schuttevaer wil voortvarendheid bij besluit aanleg sluiskolk EefdeDit betekent één miljoen kilo extra CO2-uitstoot.

Ook is de huidige sluis kwetsbaar bij calamiteiten. In 2012 was de sluis door een defecte sluisdeur een aantal weken geblokkeerd. De huidige situatie belemmert volgens de organisaties dan ook een betrouwbare aan- en afvoer van goederen over water.

Een vertraging in de aanleg van de tweede sluiskolk leidt ertoe dat de wachttijden bij de bestaande sluis verder oplopen, waardoor bedrijven ervoor zullen kiezen om meer volume over weg en spoor te gaan vervoeren.

Beter Benuttendeal
Port of Twente, de Regio Twente en minister Schultz tekenden 28 november 2013 de Beter Benuttendeal voor de verruiming van de Twentekanalen. Hieraan ten grondslag ligt de input van 31 bedrijven, die hiermee aangeven dat zij in 2020 meer volume over de Twentekanalen zullen laten vervoeren. Er wordt een toename verwacht van 2,6 miljoen ton en 175.000 teu.

Naast de 31 genoemde bedrijven zijn ook andere bedrijven uit de regio Twente en het Duitse achterland afhankelijk van een goede bereikbaarheid over water voor hun bedrijfsvoering. Het betreft hier zowel inkomende als uitgaande goederenstromen. De Container Terminal in Hengelo alsmede de in aanbouw zijnde Container Terminal in Almelo vormen hierbij twee belangrijke schakels in de logistieke keten. (Bron: BLN Koninklijke Schuttevaer)

Lees ook:
Dorpsraad Eefde in actie tegen plannen noordelijke sluiskolk
SP vraagt minister te kijken naar alternatief nieuwe sluis Eefde
RWS gaat in twee jaar roeken bij sluis Eefde verplaatsen

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief