Schipper Reinard Schut juicht verruiming Twentekanalen toe

731

Binnenschipper Reinard Schut (ms Martinique) juicht de verruiming van de Twentekanalen toe. Schut vaart al 6,5 jaar met zijn schip voor Combi Terminal Twente containers van Hengelo naar Rotterdam en weer terug.

Reinard Schut doet zijn verhaal in de nieuwsbrief van Rijkswaterstaat. Schut heeft een klasse Va-schip, met een lengte van 110 m het grootste schip dat de Twentekanalen mag bevaren. Nu mag de Martinique nog een maximale diepgang hebben van 2,21 m. Na de verruiming mag de Schipper Schut: ‘Verruiming Twentekanalen impuls voor regio’diepgang 2,80 m zijn en kan het schip meer lading vervoeren. ‘Daarmee ontlasten we het vervoer op de weg, een eis van de politiek. Na de verruiming kunnen we met ons schip een lading van 156 vrachtwagens meenemen.’

Stimulans
De verruiming betekent een geweldige stimulans voor de regio, legt Schut uit. ‘Kijk naar het XL Businesspark Twente in Almelo, dat in korte tijd enorm is uitgebreid. Ook de bedrijven hier in de buurt zijn allemaal gebaat bij een goed transport. In Rotterdam is dat allemaal goed geregeld, nu moet het oosten eens aan beurt komen.’

Luisteren en meedenken
Als schipper zit Schut in de klankbordgroep van de Verruiming Twentekanalen fase 2, met vertegenwoordigers uit tal van belangenorganisaties. ‘Wij denken mee over de plannen en luisteren naar de wensen van de gebruikers van het kanaal, bijvoorbeeld visserij, watersport en scheepvaart. De klankbordgroep is heel divers, er zijn zoveel aspecten om over mee te praten. In de volgende fase van het project komen we opnieuw met adviezen. Ik heb in ieder geval het idee dat Rijkswaterstaat en adviesbureau Arcadis ons serieus nemen.’ (Bron: RWS)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief