Schepen voeren per bezoek twee keer zoveel containers aan

555

DEN HAAG – Tussen 2000 en 2013 is de aanvoer van goederen in Nederlandse zeehavens met 24 procent gestegen. Dat gebeurt in steeds grotere schepen. Bij het containervervoer verdubbelde het gemiddeld aangevoerde gewicht per havenbezoek sinds. Het aantal geloste containers per bezoek is met 75 procent minder hard gestegen. Het vervoerde gewicht per container neemt nog steeds toe.

Triple-E schepen zorgen wellicht voor overcapaciteitBij de aanvoer van droge bulkgoederen is het overgeslagen gewicht per bezoek sinds 2000 toegenomen met 21 duizend ton. Per bezoek worden gemiddeld meer dan 66 duizend ton goederen overgeslagen. De aanvoer van vloeibare bulkgoederen per bezoek steeg minder hard. Sinds 2000 is het overgeslagen gewicht per bezoek met 9 procent toegenomen.

Vijf procent meer

Vorig jaar is 388 miljoen ton goederen via zee aangevoerd, vooral bulkgoederen en goederen in containers. Het aantal schepen dat hiervoor de havens bezocht steeg met vijf procent. Zeehavens krijgen steeds grotere schepen te verwerken. De schaalvergroting in de zeevaart is vooral zichtbaar bij het vervoer van droge bulk en containervervoer.

In de periode 2000-2013 is het aangevoerde gewicht in containers met 128 procent gegroeid. De belangrijkste lading bij de aanvoer van goederen is vloeibare bulk. Ongeveer de helft hiervan is ruwe aardolie. De aanvoer van vloeibare bulk steeg sinds 2000 met een kwart.

De aanvoer van droge bulkgoederen vormt ongeveer een derde van de totale aanvoer via zee en is sinds 2000 redelijk constant gebleven. Steenkolen zijn goed voor het grootste aandeel in de aanvoer van droge bulkgoederen door de zeevaart.

Bulkcarriers

De inzet van steeds grotere schepen in de zeevaart blijkt onder meer uit de stijging van  het gemiddeld aangevoerde gewicht per havenbezoek. (Bron: CBS)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief