Schepen bunkeren in Rotterdam bijna vijf procent minder

329

De Rotterdamse bunkerbrancheIn leverde in 2013 minder brandstof aan de scheepvaart. Het bunkervolume daalde van 10,9 naar 10,4 miljoen ton (-4,6%). De daling heeft te maken met het kleinere aantal schepen dat in Rotterdam arriveerde door de schaalvergroting in de scheepvaart. Bovendien varen schepen door de hoge olieprijzen  zuinig, het zogenoemde ‘super slow-steaming’.

De kans dat de bunkeroverslag de komende periode stijgt is volgens het Havenbedrijf zeer reëel. ‘Op dit moment is de stookolie in de Rotterdamse bunkerhaven uitzonderlijk Haven van Rotterdam is Port of the Year 2013goedkoop in vergelijking met andere havens. Een ton stookolie kost  $ 50 minder dan in Singapore; $ 560,50 (prijs 24 januari 2014, Bunkerworld) tegen $ 613. Normaal is het prijsverschil 20 tot $ 30. In augustus was de prijs in Rotterdam nog even hoog als in Singapore.

Minder stookolie
De bunkermarkt is sterk prijs gedreven. Rotterdam dankt zijn positie als grootste bunkerhaven van Europa aan zijn olieraffinaderijen. Stookolie is namelijk een residu van het raffinageproces. Daardoor kon Rotterdam vaak de goedkoopste stookolie leveren. Inmiddels produceren raffinaderijen veel schoner en blijft er minder stookolie over. De meeste stookolie die in Rotterdam wordt geleverd komt nu uit Rusland. (Bron: Havenbedrijf Rotterdam)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter