Samenwerking Maersk en MSC op containerlijnen in ‘P3-light’

766

Maersk Line en Mediterranean Shipping Company (MSC) gaan de komende tien jaar op 21 containerlijnen gebruik maken van elkaars schepen. De twee containerreuzen kondigden vandaag een Vessel Sharing Agreement (VSA) aan onder de naam M2 die begin 2015 vorm moet krijgen.

Onder de samenwerking vallen 185 containerschepen met een totale capaciteit van 2,1 miljoen teu. Maersk levert 110 schepen met een totale capaciteit van 1,2 miljoen teu. MSC 75 schepen met een capaciteit van 0.9 miljoen teu.

Samenwerking Maersk en MSC op containerlijnen in ‘P3-light’Efficiency

Het doel van beide rederijen is het delen van elkaars netwerk en daarmee de efficiency vergroten. De voordelen voor de klanten zijn volgens de twee groot. De diensten worden betrouwbaarder, krijgen een hogere frequentie en meer havens krijgen een directe verbinding.

De samenwerking betreft 21 containerlijnen in de diensten van Azië naar Noord-Europa, van Europa naar de oostkust van de Verenigde Staten en van Azië naar de oost- en westkust van de Verenigde staten.

‘P3-light’

De samenwerking in M2 verschilt volgens de rederijen van de eerder door de Chinezen afgewezen samenwerking in de P3-Alliantie. ‘Het marktaandeel wordt veel kleiner en gaat het puur om het delen van schepen.’

De samenwerking tussen Maersk en MSC moet in het voorjaar van 2015 beginnen. Een en ander is afhankelijk van de mededingingsautoriteiten. (Bron: Maersk)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief