Supermarkt Sainsbury’s begint proef met CO2 gekoelde trailer

707

De Britse supermarktketen Sainsbury’s is met Carrier Transicold een proef gestart met een eerste met natuurlijk gas gekoelde trailer voor het vervoeren van gekoelde en bevroren levensmiddelen. De unit gebruikt CO2 als koudemiddel.

Sainsbury’s wil met het gebruik van CO2 als koudemiddel haar CO2 footprint beperken. Volgens Nick Davies, Sainsbury’s directeur Transport Operations, beperkt de nieuwe kooldioxide technologie de impact op de Sainsbury’s en Carrier Transicold starten proef met CO2 gekoelde trailerklimaatverandering. ‘We hopen dat dit belangrijk bijdraagt aan de reductie van onze CO2-emissie. We monitoren de prestaties van het systeem nauwgezet. Als het succesvol is, kan het bijdragen aan een besparing van 70.000 ton CO2 ten opzichte van de huidige trailervloot.’

Op de weg testen
Sainsbury’s werkt in deze tweejarige proef met HFK-vrije koeltechnologie voor wegtransport samen met het ook in Nederland gevestigde Carrier Transicold. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een gemodificeerde versie van Carriers NaturalLINETM koelsysteem, dat oorspronkelijk werd ontwikkeld voor zeecontainers en waarmee in 2012 een intensief proefproject werd afgesloten.

‘Het is voor het eerst dat ons NaturaLINE system is gemonteerd op een box trailer’, zegt directeur David Appel van Carrier Transicold. ‘De samenwerking met Sainsbury’s, een van onze grootste Europese klanten, biedt een kans om het systeem op de weg te testen. Dit is goed nieuws voor het milieu omdat het natuurlijke koelmiddel CO2 de ozonlaag niet aantast een aardopwarmingsvermogen heeft van 1.’

Dual-fuel
Sainsbury’s heeft daarnaast onlangs haar dual-fuel vloot uitgebreid tot 51 vrachtwagens. Hiermee wordt 25% van de CO2 uitstoot beperkt (meer dan 2.090 ton). De milieuvriendelijke vloot, die loopt op een combinatie van diesel en bio-methaan uit organisch materiaal, is daarmee een van de grootste in het Verenigd Koninkrijk. Elk van de Dual-Fuel vrachtwagens voorkomt dat 41 ton CO2 per jaar in de atmosfeer wordt verspreid.

Halvering in 2030
Sainsbury’s heeft zich als doel gesteld om in 2020 de transportuitstoot van CO2 tussen haar distributiecentra en de winkels ten opzichte van 2005 met 35% te hebben beperkt en een gegarandeerde reductie van 50% te hebben bereikt in 2030. Dit ondanks de groei van de activiteiten.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter