RWS wil verplichte kopbesturing op vaarweg Lemmer-Delfzijl

574

Rijkswaterstaat wil het gebruik van een kopbesturing verplicht stellen op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. De verplichting moet gaan gelden voor alleenvarende motorschepen, duwstellen en een gekoppeld samenstel van meer dan 90 meter lang.

Rijkswaterstaat neemt vanaf 8 juli al aanvullende verkeersmaatregelen om de veiligheid voor de beroeps- en recreatievaart op het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal, ofwel de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, te vergroten. Het betreft maatregelen na onderzoek van Rijkwaterstaat, aangevuld met bevindingen Binnenvaarttanker vaart tegen brug Koostertilleop basis van recente aanvaringen op de hoofdvaarweg.

Rijkswaterstaat neemt per 8 juli aanstaande de volgende aanvullende verkeersmaatregelen bij de bruggen Kootstertille, Schuilenburg, Burgum, Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg:

  • Klasse Va schepen -schepen van 110 bij 11,4 meter met een gewicht van maximaal 3.000 ton- en duwstellen mogen voortaan alleen onder het vaste, brede deel van deze bruggen doorvaren.
  • Klasse Va schepen en duwstellen mogen niet meer gelijktijdig passeren bij de vaste overspanningen van de bruggen.
  • Bij de bruggen geldt een snelheidsbeperking van 6 km/uur.

De scheepvaart wordt hierop extra geattendeerd door middel van borden langs de vaarweg.

Per 15 juli

Deze verkeersmaatregelen golden al op het Prinses Margrietkanaal en gelden per 15 juli ook op het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal:

  • Alle schepen hebben een motor of een motor stand-by en kunnen minimaal 6 km per uur varen.
  • Het is verplicht om langs de rechteroever te varen.
  • Het is verboden te laveren op de hoofdvaarweg.
  • Bij slecht zicht zijn gebruik van aanwezige marifoon en radar verplicht. (Bron: RWS/Foto: Provincie Groningen)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief