RWS pakt Jutphasebrug in

313

Rijkswaterstaat heeft de Jutphasebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal deze week geheel in folie ingepakt. Rijkswaterstaat versterkt de stalen constructie, voert reparaties uit aan brugdek en pijlers, verft de brug en verhoogt de brug met 45 centimeter.

Midden mei verschoof RWS de brug die Utrecht en Nieuwegein met elkaar verbindt, al ruim vijftien meter opzij en werd de tijdelijke hulpbrug geplaatst. Op deze manier kan de hele renovatie plaatsvinden met weinig verkeershinder.

Ingepakte brug

De brug krijgt in de komende acht tot tien weken een nieuwe verflaag. De aannemer verwijdert eerst door middel van stralen de oude verf en brengt RWS pakt Jutphasebrug indaarna de nieuwe verf met een spuittechniek aan. Het volledig inpakken in folie voorkomt stofvorming in de omgeving en eventuele verontreiniging van het oppervlaktewater. Als de verf is aangebracht, worden in oktober de folie en de steiger weer verwijderd.

Verder werk

Vanaf november wordt het bestaande (niet gebruikte) fietspad aan de noordzijde van de Jutphasebrug verwijderd en wordt de onderzijde van de brug gerenoveerd. Dit gebeurt vanaf werkwagens onder de hoofdoverspanning (de boog) en vanaf steigers onder de aanbruggen. Ook hier gaat het om het conserveren (schilderen), maar ook om het aanbrengen van een nieuwe rail voor de inspectiewagens en het verwijderen van niet meer functionerende kabels en leidingen. Tot slot komt nieuw asfalt op de brug.

Terugschuiven

In het najaar van 2015 wordt de hulpbrug verwijderd, worden de opleggingen vervangen en wordt de opgeknapte Jutphasebrug teruggeschoven en op zijn definitieve hoogte gebracht. Dat is 45 centimeter hoger dan voor de renovatie, zodat grotere containerschepen (vierlaagse containervaart) onder de brug door kunnen varen. De brug kan dan weer dertig jaar mee.

Acht bruggen

De renovatie van de Jutphasebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen boogbruggen. (Bron: RWS)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief