‘Rijverbod bij code rood’

850

UTRECHT Vrachtwagenchauffeurs willen een (gedeeltelijk) rijverbod bij code rood, in ieder geval voor lege en lichte vrachtwagens. Maar chauffeurs willen vooral duidelijkheid over wat te doen bij code rood. Dat blijkt uit een enquête van CNV Vakmensen.

CNV Vakmensen besloot na de zware storm van donderdag 18 januari de ervaringen met code rood te inventariseren onder haar leden in het beroepsgoederenvervoer. Zeker 66 vrachtwagens werden die dag omvergeblazen. In een paar dagen tijd leverde de enquête 246 reacties op. De meeste chauffeurs (86%) zaten die dag op de weg. Een groot deel van de chauffeurs begon de dag met enige angst (30%) of behoorlijke angst (4%). Twee op de drie chauffeurs had vooraf ‘nergens last van’. Maar eenmaal onderweg hebben veel chauffeurs zich zorgen gemaakt over hun veiligheid en die van hun medeweggebruikers. Van de chauffeurs maakte 50% zich ‘een beetje zorgen’ en maakte nog eens 14% zich ‘behoorlijke zorgen’.

‘Waait het dan?’

De meeste chauffeurs reden ondanks hun angst tijdens code rood gewoon door. Van de 212 die tijdens de zware storm op de weg zaten, hebben er 28 hun wagen aan de kant gezet (13%). Bij de helft was dat op eigen initiatief. Van de chauffeurs vindt 42% dat vrachtwagens niet de weg op moeten gaan in gebieden waar code rood geldt. De anderen zijn neutraal over een rijverbod (29%) of vinden een rijverbod niet nodig (28%).
Van de 246 invullers van de enquête zegt 58% dat de werkgever onvoldoende rekening houdt met adviezen om bij code rood niet de weg op te gaan. Een deel van de chauffeurs is daarbij onder druk gezet.

Een aantal reacties:
‘We moesten maar doorgaan, de lading moest afgeleverd,
koste wat kost’

‘Heb gebeld met de planning wat te doen gedurende de
storm. Reactie was: waait het dan?’

‘Wie niet rijdt, krijgt geen geld of moet een snipperdag
inleveren, daarom rijden veel chauffeurs door.’

Geen instructies
Voor verreweg de meeste chauffeurs die op de weg zaten (71%) geldt dat de planner of werkgever voor vertrek geen instructies heeft gegeven over hoe te handelen die dag en de planner of werkgever geen contact heeft opgenomen toen eenmaal Code Rood was afgegeven. Uit de instructies die 29% van de chauffeurs wel meekreeg, blijkt dat werkgevers/planners zich zeer begaan voelden met de chauffeurs. Er waren veel waarschuwingen om vooral voorzichtig aan te doen.

‘Tegenstrijdige of dubieuze mededelingen’

CNV Vakmensen concludeert dan ook dat veel chauffeurs min of meer aan hun lot zijn
Overgelaten. ‘De verantwoordelijkheid voor hoe te handelen werd grotendeels bij hen zelf neergelegd. Bij degenen die wèl contact hadden met hun planner/werkgever, was er vaak veel empathie, maar was er daarnaast ook sprake van late, tegenstrijdige of dubieuze mededelingen.

‘Veel witte kentekens’
Een ander probleem bleek dat de waarschuwingen voor de zware storm en code rood alleen worden gegeven in het Nederlands. Veel buitenlandse chauffeurs begrepen dat dus niet. ‘Ik heb op mijn terugreis van Eindhoven naar Kampen vier gekantelde vrachtwagens zien liggen’, vertelt een chauffeurs. ‘Lege aanhangers en opleggers. Vol is er niet veel aan de hand. Wat ik wel gemist heb vandaag is een algemene waarschuwing in meerdere talen. De meeste gekantelde trucks die ik heb gezien, waren voorzien van witte kentekenplaten en die chauffeurs verstaan geen woord Nederlands, dus de waarschuwingen komen via de media niet aan.’