Rens Blessing: ‘Ik blijf mijn hele leven op een spits varen’

900

Afgestudeerden aan een binnenvaartopleiding kiezen vaak voor het varen op een groot schip. Ook omdat de banken nog steeds moeilijk doen over een financiering van een klein schip. De 23-jarige Rens Blessing koos echter met hart en ziel voor het kleinste binnenvaartschip dat nu nog op de binnenwateren is te vinden.

Met zijn spits Veridis Quo bevaart hij de binnenwateren van de Benelux, Frankrijk en Duitsland, samen met zijn klasgenoot Bart Janson. Nog wel, want Janson koopt binnenkort ook een spits. Een naam heeft hij al: Testudo, wat schildpad betekent.

Rens Blessing: ‘Ik blijf mijn hele leven op een spits varen’De Veridis Quo (368 ton) ligt in het Limburgse Urmond. Klaar om kunstmest te laden voor Frankrijk. Met een tonnage van rond de 350 ton is de spits het kleinste binnenvaartschip. Het is speciaal gemaakt voor de vaart op de Franse rivieren en kanalen. Samen met de Belgische en Franse spitsen varen er nog ongeveer 650 op de Europese binnenwateren.
‘Er zijn er meer van mijn scoutinggroep zo de binnenvaart ingegaan; daarom lijkt de waterscouting mij een goede doelgroep om de binnenvaart te promoten’

Franse Ardennen
Rens Blessing wilde altijd al op een spits varen, Bart Janson begon aan de opleiding omdat hij bij de waterscouts had gezeten. ‘Wij gingen vroeger met het gezin naar een vakantiehuis in de Franse Ardennen’, vertelt Blessing. ‘Ik zag daar de spitsen op het Canal des Ardennes varen. Die sluizenvallei, de rust, het was allemaal zo gaaf om te zien. ‘Wauw, dat wil ik later ook!’, dacht ik altijd. En dat was dan ook de enige reden waarom ik de opleiding voor kapitein/manager in de Rijn- en Binnenvaart aan het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) in Rotterdam ging volgen. Ik wilde gewoon op een spits varen. En wel zo snel mogelijk.’

Lees het hele verhaal op de website van Maritiem Nederland

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief