Renault test elektrische truck met brandstofcel met La Poste

603

DOLE – Renault Trucks en het Franse La Poste werken samen om als eerste in Europa een elektrische truck met brandstofcel uit te rusten. De 4,5-ton Elektrische Renault Trucks Maxity kan een afstand tot 200 kilometer elektrisch afleggen. De praktijktest neemt een jaar in beslag en wordt uitgevoerd in het Franse Dole in de Jura.

Renault test elektrische truck met brandstofcelSamen met het Franse La Poste zet Renault Trucks nu als eerste in Europa een praktijktest op met een Elektrische Renault Trucks Maxity: een volledig elektrische 4,5 ton’s distributietruck met brandstofcel als range extender. In de brandstofcel wordt waterstof omgezet in elektriciteit. De brandstofcel werd ontworpen door Symbio FCell en zorgt ervoor dat het voertuig een twee keer zo lange afstand kan afleggen dan gebruikelijk. De test die een jaar in beslag neemt, geeft Renault Trucks de mogelijkheid om de potenties van waterstoftechnologie te onderzoeken in praktijktoepassingen.

Waterdamp

‘Het voertuig is vrijwel geluidloos en stoot alleen waterdamp uit’, verklaart product manager Erik Lenssen van Renault. ‘De mogelijkheid om 200 kilometer volledig elektrisch te rijden, maakt het voertuig uitermate geschikt voor distributieroutes in stedelijke omgevingen. Ons doel achter dit project is om Europese steden te ondersteunen in hun streven om zowel het geluidsniveau als de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.’

Voor La Poste dat momenteel de grootste vloot elektrische voertuigen ter wereld heeft, is het experiment onderdeel van een continue focus om de actieradius van haar elektrische vloot te vergroten. Al bijna een jaar test het bedrijf schone voertuigen die rijden op waterstof: ‘Waterstof blijkt een efficiënte oplossing te zijn om de actieradius van elektrische voertuigen te vergroten. De ontwikkeling van een efficiënt waterstofopslagsysteem is zeer cruciaal in de toekomst van deze energie transitie’, verklaart Frédéric Delaval, technische directeur bij La Poste.

20 kW

Renault Trucks heeft zijn 4,5-tons Elektrische Maxity zo aangepast dat er een brandstofcel kan worden gemonteerd door Symbio FCell. ‘Wanneer het voertuig rijdt, wordt de elektromotor gevoed door twee complementaire energiebronnen. De brandstofcel kan een maximaal vermogen van 20 kW leveren en, zodra die drempel is bereikt, leveren de batterijen het resterende vermogen. Bij stationair draaien, is de brandstofcel beschikbaar om de batterij zo nodig te laden’, verklaart Christophe Vacquier, die toezicht heeft op het project. ‘De warmte die vrijkomt van de brandstofcel , wordt  gebruikt voor verwarming van de cabine. Hierbij wordt voorkomen dat er energie opgeslagen in de accu’s wordt verbruikt, wat de actieradius verder verhoogt. De vorming van water uit zuurstof in de lucht en waterstof opgeslagen in de tanks zorgt voor de productie van elektriciteit en warmte, in overeenstemming met het omgekeerde principe van elektrolyse van water.’ (Bron: Renault)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief