Reders betreuren Europese ‘alleingang’ CO2-meetsysteem

608

ROTTERDAM – Redersvereniging KVNR betreurt de Europese ‘alleingang’ om eigenaren van schepen die Europese havens aandoen te verplichten vanaf januari 2018 de CO2-uitstoot van hun schepen bij te houden en hierover verslag te doen. De reders hadden liever gezien dat Europa had gewacht op mondiale besluitvorming over een dergelijk systeem.

Europa onderzoekt mogelijke prijsafspraken containerrederijenHet Europees Parlement nam deze week de verordening aan. De verordening – waar met de Raad informeel overeenstemming over is bereikt – wordt van toepassing op schepen die zwaarder zijn dan 5.000 ton, onafhankelijk van waar ze zijn geregistreerd. De tekst wordt binnenkort in stemming gebracht in de Raad van Ministers.

Niet tegen

De KVNR is niet principieel tegen dit zogenoemde MRV-systeem, maar het dient echter wel een systeem te zijn dat robuust is en daarbij voor reders goed uitvoerbaar is. ‘De verordening bepaalt ook dat de vervoersprestaties van het schip bepaald dienen te worden, hetgeen verder gaat dan nodig is voor een MRV-systeem. Het gaat daarbij om commercieel gevoelige informatie waarbij er grote inhoudelijke problemen zijn bij het definiëren van de vervoersprestaties. Dit geldt in sterke mate voor de general cargo/multi purpose schepen, die ruim vertegenwoordigd zijn in de Nederlandse vloot.’

De komende maanden worden deze definities verder ambtelijk uitgewerkt in Brussel. Ondanks de zeer grote reserves die de KVNR heeft bij dit onderdeel van de verordening, zal de KVNR trachten de specifieke kenmerken van de Nederlandse vloot goed verwerkt te krijgen in de verdere uitwerking.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief