China geeft geen toestemming voor de samenwerking tussen de containerrederijen Maersk, CMA CGM en MSC in de P3-Alliantie. De rederijen gaan daarom niet verder met de samenwerking. Eerder gaven de Amerikaanse en de Europese autoriteiten al wel hun goedkeuring aan de samenwerking.
Het Chinese ministerie van Handel (MOFCOM) maakte vandaag bekend geen toestemming te geven voor de samenwerking. Volgens het ministerie zou de alliantie een te grote invloed op het containertransport krijgen. Volgens de rederijen was de P3-Alliantie echter puur een operationele, en geen commerciële samenwerking.
P3-Alliantie
Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC) en CMA CGM sloten vorig jaar juni een principe akkoord voor samenwerking op de diensten van Oost naar West, het zogenaamde P3 netwerk. Doel is het verhogen en optimaliseren van de dienst en de service. Het P3-netwerk zou met 225 schepen een capaciteit van 2,6 miljoen teu krijgen. Maersk leverde met 1,1 miljoen teu 42% van de capaciteit, inclusief de nieuwe Triple-E schepen. MSC leverde 0,9 miljoen teu, dat is zo’n 34%, CMA CGM met 0,6 miljoen teu zo’n 24%.
Amerika keurt goed
In maart van dit jaar keurde de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) de samenwerking van Maersk, CMA CGM en MSC nog wel goed. De FMC zag na onderzoek vooralsnog geen grote nadelige gevolgen voor de containervaart. Volgens de FMC veroorzaakte de samenwerking van de containerrederijen niet voor verminderde concurrentie, een mogelijke verhoging van de transportkosten voor verladers of een mindere service. De FMC bleef de Alliantie wel in de gaten houden.
Europa keurt goed
De Europese Commissie keurde de samenwerking van de rederijen in de P3-Alliantie begin juni goed. De Commissie zou de alliantie wel blijven volgen om te kijken of ze blijft voldoen aan Europese wetgeving. (Bron: CMA CGM)
Alle nieuws over P3 het afgelopen jaar:
Het plan
– Maersk, MSC en CMA CGM samen in P3 netwerk van 2,6 miljoen teu
– Maersk overtuigt van start P3 Alliantie in tweede kwartaal 2014
– P3-Alliantie later van start
De goedkeuring
– Europa keurt P3-Alliantie goed
– Amerikaanse FMC wil meer informatie van P3 Alliantie
– VS bezorgd over minder containerschepen in P3 Alliantie
– Amerikanen keuren P3-Alliantie goed, maar stellen wel eisen
De kritiek
– EVO vindt goedkeuring VS van P3-alliantie ‘onverstandig’
– Verladers willen onderzoek naar gevolgen van P3-Alliantie
– Internationale verladers maken zich zorgen over P3 netwerk rederijen
– Verladers volgen samenwerking containerrederijen met argusogen
Alle verhalen zijn ook te vinden in het dossier P3
Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief