Rechter verbiedt constructie Van der Aart Transporten

453

De rechter heeft donderdag de ‘schijnconstructie’ bij Van der Aart Transporten veroordeeld. De inspectie wil dat Van der Aart haar bedrijfsvoering op de huidige manier zo snel mogelijk staakt. Daarom loopt vanaf donderdag de last onder dwangsom van duizend euro per dag.

‘Wil men de concurrentie een slag voor zijn, dan is snel inspelen op de behoefte van de klant noodzakelijk’, schrijft Van der Aart op de site. ‘Door de krapte die is ontstaan (het aanbod van chauffeurs uit het Oostblok steeg, hierdoor kwamen veel vakbekwame chauffeurs aan de kant Zwitserse rechtbank spreekt schipper en matroos vrijte staan) , zal het lastig zijn om snel en adequaat aan de snel toenemende vraag te voldoen. Daarom biedt Van der Aart Expeditie en Transport dé oplossing. Wij nemen chauffeurs in dienst en leiden hen op tot zelfstandige vrije rijders terwijl transportbedrijven de chauffeur en de wagen van ons charteren. Een win-win situatie voor alle partijen.’

Illegale constructie
Al in 2012 verzocht FNV Bondgenoten de Inspectie Leefomgeving en Transport om handhavend op te treden tegen het transportbedrijf. De inspectie oordeelde dat de constructie illegaal was en legde het bedrijf een last onder dwangsom op die Van der Aart aanvankelijk met succes aanvocht.  Nu oordeelt de rechter alsnog dat de constructie niet kan, omdat het vervoer plaatsvindt voor rekening en risico van de werknemers.

Volgens FNV-bestuurder Edwin Atema is de constructie zo opgezet dat de werknemers feitelijk voor de werkgeversrisico’s opdraaien. ‘Door de toenemende concurrentie en flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden worden veel chauffeurs op deze manier noodgedwongen te werk gesteld onder vaak ondoorzichtige constructies. Wij zien in de praktijk dan ook dat de cao niet nageleefd wordt, waardoor gezonde werkgelegenheid wordt verdrongen en er concurrentievervalsend wordt gewerkt.’

Naast pot piesen
Atema is blij dat de rechter de zienswijze van de FNV en de inspectie deelt. ‘Dit is dan ook een duidelijk signaal voor de sector. Wie naast de pot piest, loopt vroeg of laat tegen de lamp. Deze uitspraak is niet alleen gunstig voor gewone chauffeurs in loondienst die last hebben van dergelijke constructies maar ook voor de ondernemers en zelfstandig ondernemers die de regels wel naleven. Opdrachtgevers moeten in onze ogen verantwoordelijk gemaakt worden voor cao betalingen als ze zaken doen met bedrijven die bijvoorbeeld schijnconstructies toepassen of voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Vooralsnog huilen werkgevers krokodillentranen over het niet kunnen betalen van een loonsverhoging. De bovenkant van de keten, de opdrachtgevers doen dan ook aardig hun best de gehele productieketen uit te wringen om maar zoveel mogelijk winst te maken. De grote multinationals van deze wereld maken zoveel winst dat ze “noodgedwongen ” hun toevlucht moeten nemen tot belastingparadijzen. En dan nog beweren dat er geen geld is voor een loonsverhoging.’ (Bron: FNV)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief