Pukkelpop zet verder in op vervoer via de binnenvaart

568

KIEWIT Na een succesvol experiment in 2015 breien Pukkelpop en Watersnelweg.be een vervolg aan hun logistieke samenwerking. Ditmaal wordt niet enkel het backstagemateriaal via de binnenvaart vervoerd, maar ook een aantal containers die als inkleding worden ingezet op het festivalterrein zelf. ‘Dankzij de bewezen ecologische én economische voordelen slaan we voor de editie van 2016 opnieuw de handen in elkaar met de binnenvaart. Het is een positieve partnership die zal blijven groeien’, bevestigt Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine.

In 2015 kondigde Pukkelpop aan gebruik te maken van de watersnelweg voor een deel van hun transporten naar het Hasseltse muziekfestival. ‘Een experiment met het oog op duurzaamheid’, vertelt Mahassine. Daarmee was de basis gelegd voor het huidige partnership. ‘Vorig jaar werd het backstagemateriaal, 86 pallets met decoratief materiaal via het Albertkanaal vervoerd.’

pukkelpopVracht verveelvoudigd
De hoeveelheid goederen die dit jaar van het water naar de Pukkelpop-weide getransporteerd wordt, is verveelvoudigd. ‘Het gaat nu om twaalf 20 feet containers en acht grote open flatrack-containers’, licht gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart Chris Danckaerts toe. Voorzitter Frieda Brepoels: ‘De binnenvaart op de Vlaamse waterwegen heeft de wind in de zeilen, met de containerbinnenvaart zonder meer als sterkst groeiende segment. Uit de trafiekcijfers van het eerste semester van 2016 blijkt een toename van de vervoerde globale tonnage op de Vlaamse waterwegen van iets meer dan 4%, maar het containersegment nam met meer dan 15 % toe tot ruim 379.000 vervoerde 20 feet containers.’

Opnieuw worden via de binnenvaart diverse decoratieve attributen vervoerd om de backstageruimte voor internationale artiesten zoals Rihanna, Chase & Status, Chemical Brothers en Tom Odell in te richten. Maar de containers zelf krijgen ook een bestemming. Chokri Mahassine: ‘Dit jaar zullen we containers inzetten om niet enkel achter de schermen maar ook op de weide voor sfeer en gezelligheid te zorgen voor de festivalgangers. De containers krijgen een passende inkleding en worden zo echt deel van de bezoekersbeleving op het festival.’

Watersnelweg
Promotie Binnenvaart Vlaanderen kon zich meteen vinden in een herhaling van de plannen van de Pukkelpop‐organisatie. Voorzitter Joël Bijnens: ‘Onze missie is om de bedrijven bewust te blijven maken van de voordelen van de watersnelweg. Slim en groen transport : dat is waar de binnenvaart voor staat.’

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is alvast opgetogen dat de samenwerking tussen de binnenvaart en Pukkelpop wordt verdergezet en uitgebreid. ‘Via het water kan je snel en tegen een scherp tarief grote en kleine vrachten vervoeren zonder file. Want niet enkel bedrijven, maar ook evenementenorganisatoren leggen zich nog maar al te vaak neer bij de file aan de voordeur, terwijl er aan de achterdeur een ware watersnelweg beschikbaar is.’

Het is dan ook een belangrijke stap dat Pukkelpop als groene speler in de festivalwereld een voortrekkersrol inneemt wat het gebruik van de binnenvaart betreft. Minister Weyts: ‘Vrachtvervoer via het water kent vele voordelen. Zo is er een grote flexibiliteit, stiptheid en diversiteit van vervoerde goederen. Maar de grootste troeven zijn natuurlijk vooral het milieuvriendelijke aspect én het economische voordeel ten opzichte van transporten via de weg. Groener en goedkoper transport helpt Pukkelpop om haar ecologische voetafdruk te verkleinen en zorgt er ook voor dat het kostenplaatje klopt.’

CO²-arm traject
De Pukkelpop-containers en -flatracks werden op 9 augustus via het Antwerpse overslagpunt Kaai 524, een belangrijke schakel in het transport en de behandeling van containers, op het binnenvaartschip de Sympharosa geladen. Ze vertrekken vanuit de Haven van Antwerpen en reizen via het Albertkanaal naar Genk langs de vastliggende vaarroute of ‘lijn’. Haven Genk vaart dagelijks met 4 lichters op en af tussen deze bestemmingen met ladingen van verschillende partners. Hierbij worden de linker- en rechteroever tegelijkertijd bediend om de transittijd zo kort mogelijk te houden.

De vracht van Pukkelpop kon dus moeiteloos geïntegreerd worden in het bestaande lijntraject, waarover het binnenschip zo’n tien uur doet. Op 10 augustus werden de containers in de ochtend gelost. De CO²-uitstoot van het transport lag bijna de helft lager dan indien het ganse traject met de vrachtwagen zou worden afgelegd.