ProRail: ‘Europese aanpak koperdiefstal nodig’

439

ProRail wil een betere samenwerking en afstemming in Europa over koperdiefstal op het spoor. President-directeur Marion Gout-van Sinderen pleitte daar onlangs voor tijdens een conferentie van Europol over koperdiefstal.

ProRail: ‘Europese aanpak koperdiefstal nodig’Overal in Europa ondervinden spoorbedrijven, vervoerders en reizigers grote overlast van koperdiefstal. Ook in Nederland is dit het geval, hoewel het aantal diefstallen hier wel daalt. In andere landen, zoals bijvoorbeeld België, is juist weer een zeer sterke stijging te zien. ‘Ik doe een oproep aan alle Europese spoorbeheerders en partijen die betrokken zijn bij de bestrijding van koperdiefstal, de handen ineen te slaan. Zoals wij in Nederland in Actieplan Koperslag samenwerken met het Ministerie van Justitie, de politie, de metaalhandel en het Openbaar Ministerie, zouden we dat ook op Europees niveau moeten doen.’

ProRail wil voorkomen dat een succesvolle aanpak in het ene land, leidt tot een stijging in het andere land. ‘Dieven en bendes trekken zich niets van grenzen aan. Wel van streng en intensief optreden. ProRail laat geen middel onbenut in de strijd tegen koperdieven. Naast steeds meer hekwerken en beveiligingscamera’s surveilleren we iedere nacht intensief langs ons spoor. Onder meer met particuliere hondenbewakers en tientallen eigen buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Daarnaast vervangen we koper op grote schaal door aluminium, een metaal dat minder in trek is bij dieven. Het koper dat we niet kunnen vervangen ‘watermerken’ we met synthetisch dna.’

Nederland en België
Op het Nederlandse spoor werd in 2012 366 keer koperen bedrading van het spoor gestolen. Een daling van 30 procent ten opzichte van 2011. Bij onze zuiderburen steeg in 2012 het aantal diefstallen juist met 81 procent naar 1362. ‘We weten niet of er een relatie is, maar dat moeten we juist zien te voorkomen.’