Problemen gezonken MOL Comfort begonnen bij de romp

779

De problemen met het geknakte, in brand gevlogen en gezonken containerschip MOL Comfort ontstonden waarschijnlijk in de stalen platen onderaan de romp. De platen begonnen te werken en daarna te scheuren, wat volgens classificatiebureau ClassNK mogelijk leidde tot het knakken van het schip.

Volgens de onderzoekers wijst het binnenstromen van water midscheeps aan de onderkant van de MOL Comfort erop dat de problemen met het containerschip Actuele foto en video van brand op MOL Comfortbegonnen aan de onderkant van het schip. Daarom werden onder meer de sterkte van de romp en de belastingen daarop onderzocht. Daarvoor werden ook gegevens van eerdere reizen van het schip onderzocht en werden inspecties uitgevoerd aan boord van de zusterschepen.

20 millimeter verschil
Tijdens  het onderzoek bleek dat in de onderste platen van de romp een soort vervorming werd waargenomen van 20 millimeter. Het blijft volgens de onderzoekers voorlopig echter nog onduidelijk of dat ook de oorzaak was van het vergaan van de MOL Comfort.
Inmiddels zijn de rompen van de zusterschepen versterkt. Dat is volgens de een onderzoekers echter een preventieve veiligheidsmaatregel .

Onderzoek rederijen
ClassNK voert met medewerking van anders reders structurele onderzoeken uit om te bepalen of dergelijke vervormingen zijn opgetreden bij grote containerschepen met ontwerpen die afwijken van die van de MOL Comfort. Analyse van de sterkte van de romp en de toegepaste belastingen worden uitgevoerd om een meer gedetailleerd beeld te krijgen van het vergaan van de MOL Comfort en zo maatregelen te kunnen nemen om vergelijkbare gevallen in de toekomst te vermijden.

Aanbevelingen
ClassNK raadt rederijen aan te kijken of ook bij andere schepen midscheeps vervormingen in de stalen platen optreden bij belasting. Het classificatiebureau stelt hiervoor gratis inspecteurs beschikbaar. Indien vervorming is geconstateerd, raadt ClassNK de vervormingen te laten onderzoeken.

ClassNK blijft nauw samenwerken met de Commissie Large Container Ship Safety om tot een eindverslag te komen over het vergaan van de Mol Comfort.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter