PraktijkTrainer Nascholing blijvend wettelijk geregeld

319

De PraktijkTrainer Nascholing (PTN) krijgt een wettelijke basis. Dat is de uitkomst van intensief overleg tussen Transport en Logistiek Nederland (TLN), het ministerie van Infrastructuur en Milieu, BOVAG en FAM.

De PraktijkTrainer Nascholing is een mentorchauffeur die, in dienst van zijn werkgever, praktijktrainingen mag verzorgen als nascholing voor zijn collega’s. Zo is het Minister: ‘Geen pot geld voor beperken wachttijden sluizen’mogelijk om de trainingen toe te spitsen op scholingswensen die in de praktijk zijn ontstaan.

Blij
Minister Schultz van Haegen vindt de PraktijkTrainer Nascholing goed voor de vakbekwaamheid en de verkeersveiligheid van de beroepschauffeurs. ‘Chauffeurs leren ook efficiënter rijden, waardoor ze minder brandstof verbruiken. Ik ben blij met deze afspraak. Een bedrijf weet zelf natuurlijk het beste wat voor soort training nodig is. Op deze manier kun je het helemaal op de behoefte van de onderneming toespitsen.’

Code95
De Europese richtlijn 2003/95 schrijft voor dat beroepschauffeurs per vijf jaar 35 uur nascholingscursussen dienen te volgen. In Nederland is het verplicht om 7 uur daarvan aan praktijktraining te besteden. Alleen op die voorwaarde mogen zij de code 95 op het rijbewijs laten bijschrijven. Doel van de nascholing is het bijhouden van de vakbekwaamheid en het verhogen van de verkeersveiligheid.

Overgangsregeling
De huidige, door CCV gecertificeerde, PTN-ers kunnen blijven werken door de overgangsregeling die is ingesteld. Tot 1 juni 2014 kunnen mensen zich nog volgens de huidige regeling certificeren. (Bron: TLN)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter